Jak rodinná firma vzniká
Dědeček měl v mládí zajímavou vizi a tak se rozhodl založit si společnost. Potřebné finance pro několik prvních let, kde se do firmy pouze investuje, získal od své rodiny. Při realizaci své vize zjistil, že potřebuje někoho, kdo by mu bral telefony a vyřizoval administrativní činnosti. Tak do společnosti zapojil svoji manželku a postupně i další členy své rodiny. Po čase se dědečkovi začalo dařit a společnost se stala úspěšnou. V průběhu podnikání se narodilo několik dětí, které dědeček začal postupně zasvěcovat do dění v rodinné firmě. A pak nadešel čas, kdy dědeček vybral nejlepšího z rodiny a předal mu své vedoucí místo v rodinné firmě. Tak by se dal orientačně popsat jeden ze způsobů vzniku rodinné firmy, která patří mezi základní pilíře všech fungujících ekonomik. Podle Matti Koiranena, profesora na University of Jyvaskyla ve Finsku, jsou rodinné firmy dokonce samotnou páteří a motorem evropských ekonomik. Správný majitel rodinné firmy by se však neměl cítit jako její majitel, ale pouze jako dočasný správce, jehož cílem je předat firmu svým potomkům ještě v lepším stavu. Dobrý podnikatel by také nikdy neměl vydělané peníze odvádět z rodinné firmy pryč, ale ihned je investovat zpátky do společnosti.
Nejčastější problémy
Rodinnou firmu je možné definovat jako společnost, kterou vlastní a řídí jedna nebo několik rodin. Tato rodinná firma je pravidelně předávána z jedné generace na druhou.Mezi problémy, které musí vlastníci rodinné firmy řešit nejčastěji, patří především nedostatek finančních prostředků potřebný k rozvoji společnosti, neshody v rodině při řízení firmy či nedostatek času nutný pro plnohodnotnou výchovu dětí. Typickým problémem rodinných firem je paternalismus, kde si nejstarší zakladatel koncentruje moc ve společnosti, stále kontroluje činnost ostatních členů rodiny a velmi pomale předává svoji vedoucí pozici svým potomkům. Častým problémem rodinných firem je také nepotismus, kde jsou místo kvalitnějších externích zaměstnanců raději zaměstnávání rodinní příslušníci, u kterých jsou tolerovány i závažnější profesní nedostatky.
Strategické řízení
Rozhodování uskutečňovaná na strategické úrovni řízení podle odborníků ovlivňují úspěšnost podnikání až z 80 procent. Rodinné firmy však tento způsob řízení používají v nedostatečné míře a oproti nerodinným firmám strategicky plánují podstatně méně. Důvodem je většinou neochota rodinných firem odhalovat interní informace nerodinným příslušníkům, neochota vlastníků rodinné firmy sdílet informace posilující jejich neoficiální moc ve firmě či neochota rodiny diskutovat nad tématy, které by mezi členy rodiny mohly způsobit otevřený konflikt. Nedostatek dlouhodobějšího plánování však bohužel většinou končí bankrotem společnosti. Pokud tedy rodinnou firmu vlastníte a strategické řízení zatím nepoužíváte, v rámci zajištění stabilního vývoje firmy a razantního snížení rizika bankrotu vám to rozhodně doporučujeme.
Podpora rodinných firem
Rodinným firmám je prostřednictvím různých vládních či soukromých organizací nabízena podpora zaměřená zejména na způsoby financování, poradenství, na pomoc při hledání kontaktů či na nabídku prostor v podnikatelských inkubátorech. Zdroje určené pro financování rodinných firem jsou však na základě vhodnosti rozděleny podle fází vývoje rodinné společnosti. Například při startu společnosti jsou vhodné především fondy rizikového kapitálu, business angels či Venture kapitál. Od fáze růstu až do dospělosti firmy je zase výhodnější použít např. mezzaninové financování, finanční produkty od bank, financování prostřednictvím burzy (IPO, SPO) či dotace z České republiky a z Evropské unie. Dotace však podle Michala Kostky z Jihomoravského inovačního centra musí začínající malé firmy při financování brát ne jako zdroj příjmu, ale pouze jako bonus. Stává se totiž, že některé společnosti tyto dotace zahrnují do svých příjmů a když po záporné odezvě dotaci neobdrží, tak jim tyto očekávané peníze chybí.
Zdroj: Europa Club Brno; JIC Brno; B.I.B.S.; ALFE Brno; University of Jyvaskyla (Finsko)