Firmy podceňují přípravu na možné katastrofy

06.03.2007 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Mnoho firem záměrně opomíjí přípravu krizových plánů na možné nehody, protože jim tyto náklady nepřinášejí okamžitý zisk. Společnosti si sice nebezpečí z hurikánů či teroristických útoků uvědomují, ale zároveň nevěří, že tyto situace nastanou.

Stále více firem si začíná uvědomovat, že řízení krizové situace prostřednictvím předem připraveného krizového plánu jim může ušetřit nemalou částku peněz. Na druhou stranu však společnosti nevěří, že tyto situace (teroristický útok, pandemie ptačí chřipky či hurikán) nastanou nebo v těchto nákladech nevidí okamžitý zisk. Tyto informace vychází ze studie "Catastrophe risk management - Preparing for potential storms ahead", kterou provedla KPMG International, Economic Intelligence Unit, ACE a IBM. Na základě této studie bylo zjištěno, že většina firem krizové plány a strategie na to, jak čelit těmto katastrofám, vypracovány nemá.
 

Nejčastější rizika
 
Mezi nejobávanější a nejrozšířenější krizové situace patří především výpadek elektrického proudu (69 % respondentů), riziko teroristického útoku (60 % manažerů), rozšíření ptačí chřipky (55 % respondentů) či dopady extrémních klimatických podmínek (54 % podnikatelů). Intenzita vnímání těchto hrozeb je závislá na regionech. Například s teroristickým útokem počítá v USA 71 % manažerů, v Asii 62 % a Evropě pouze 50 % dotázaných. Při detailním pohledu mají z hlediska vytváření krizových plánů největší problémy malé a střední firmy (MSP). Na základě provedené studie bylo zjištěno, že mezi nejčastější důvody MSP ohledně nevypracovaných krizových plánů patří především nedostatek času a zdrojů na důkladnou přípravu.
 

Tabulka: Které hrozby bere společnost v úvahu při řízení rizik?

Hrozba Počet respondentů [%]
Výpadek elektrického proudu 69
Teroristický útok 60
Ptačí chřipka 55
Mimořádné klimatické události 54
Válka a občanské nepokoje 35
Zemětřesení 31
Žádnou z výše jmenovaných 7
Ostatní 11


 

Univerzální opatření
 
Jednou z možností, jak se mohou malé a střední firmy připravit na krizové situace s použitím minimálních nákladů a v relativně krátkém čase, je vypracovat tzv. univerzální opatření, které může společnost následně použít při jakékoliv krizové události. Jedná se především o zpracování všeobecných struktur rozhodování a o stanovení úloh, zodpovědnosti a priorit u jednotlivých pracovníků. Univerzální opatření je pak možné použít jak při postupu pro obnovení provozu a základních funkcí výpočetní techniky, tak i například při ochraně zaměstnanců a majetku.
 

Tabulka: Vyvíjí některá z těchto institucí nátlak na vaši firmu, aby zlepšila řízení rizik?

Instituce Počet respondentů [%]
Státní regulační úřady 45
Akcionáři a ostatní investoři 32
Pojišťovny 32
Zákazníci 28
Zaměstnanci 23
Ratingové agentury 17
Dodavatelé 8
Nevím 12

 

Zdroj: KPMG, studie Catastrophe risk management - Preparing for potential storms ahead

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY