Obchodníkům nyní hrozí pokuty až 50 miliónů korun

30.05.2006 | , SOS
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tento týden nabyla účinnosti novela zákona o ochraně spotřebitele, která zpřísňuje některé podmínky podnikání a zároveň lépe chrání spotřebitele. Nepoctivým obchodníkům nyní například hrozí pokuty až 50krát vyšší než dříve.

Nepoctivým obchodníkům nyní například hrozí pokuty až 50krát vyšší než dříve. Prodejci mají rovněž povinnost vydat podrobný doklad o uplatnění reklamace a zdůvodnit své zamítnutí.

Za porušování povinností uložených zákonem mohou nyní nepoctiví obchodníci dostat sankci až do výše 50 miliónů korun oproti původnímu 1 miliónu. Týká se to zejména klamání spotřebitele, zamlčování údajů o skutečných vlastnostech výrobků, prodej výrobků nebezpečných svou zaměnitelností s potravinami nebo za dovoz či prodej výrobku, jehož vada způsobila újmu na zdraví či na životě. „Věříme, že tímto zpřísněním zákona o ochraně spotřebitele bude ubývat obchodníků, kteří se spotřebitele snaží obalamutit a ubude tak případů, kdy spotřebitelé zakoupí závadný produkt, zejména potraviny,“ uvedla Petra Vaňková ze SOS.

Další změny se dotknou například provozovatelů tržnic, kteří budou muset vést evidenci prodávajících a na žádost dozorového orgánu ji předložit. Zákon také prodávajícím nařizuje předat spotřebitelům písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel uplatnil reklamaci, co je jejím obsahem a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje. Prodávající také musí poskytnout spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a délce trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. „Pro neseriozní prodejce bude nyní daleko složitější zamítat reklamace v takových případech, kdy je evidentní, že právo je sice na straně spotřebitele, ale obchodník se tím nechce zabývat. A protože si dříve byl jistý, že spotřebitel se dál domáhat svých práv nebude, reklamaci zamítal. Nyní to bude mít mnohem těžší právě proto, že vše musí zdůvodnit písemně,“ dodává Petra Vaňková.  Prodávající je také povinen písemně spotřebitele  informovat o tom, kde bude možné uplatnit reklamaci v případě zrušení provozovny.

Novela zákona o ochraně spotřebitele rovněž přesně vymezuje a rozšiřuje práva a povinnosti celních a živnostenských úřadů tak, aby nedocházelo ke klamání spotřebitele a poškozování práv duševního vlastnictví.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: FIRMY