Neznáš někoho na náš nový flek?

08.02.2020 | , Finance.cz
FIREMNI FINANCE


perex-img Zdroj: Shutterstock

Známí, kamarádi, přátelé. Známe se ze školy, ze zaměstnání nebo třeba z fitka. Jeden je spokojený, další ale shání nějakou novou práci. Tak mu doporučím naši firmu. Když se to povede, ještě dostanu odměnu navíc. I tak se čím dál častěji nabírají noví zaměstnanci. Těch dobrých je totiž velmi málo a čtení pracovních inzerátů nepatří mezi jejich hobby.

Potřebujeme někoho na nový projekt, ale musí to být fakt otevřená hlava, aby utáhl celý tým. Neznáš někoho takového? Možná se i vás šéf už podobně zeptal. A třeba i dodal – podívej, pokud se ti někoho povede sehnat, dostaneš dost „zřetelnou“ finanční odměnu. Co to znamená? V některých podnicích i desítky tisíc za dobrý tip na člověka, který ve firmě pak skutečně začal pracovat.

Pojď k nám, vyplatí se nám to oběma

Na internetu působí nejrůznější agentury, které shánějí a nabízejí pracovní příležitosti. Problém je v tom, že lidé, kteří ve svém oboru skutečně vynikají, podobné inzeráty nečtou, protože na to nemají čas. Mají až nad hlavu svých pracovních povinností a nové nabídky je moc nezajímají. Co je může zlomit k tomu, aby se začali zajímat o nové místo? Jedině výzva z úst jejich kamarádů a přátel.

A tak se v českých firmách začíná uplatňovat nová metoda získávání mozků. Nabídky pracovní pozice se sice zadávají firemním „headhunters“ nebo oddělení lidských zdrojů, ale na poradách management jasně avizuje: kdo sežene na nové místo kvalitního člověka, čeká ho odměna třeba i padesát tisíc Kč. Že čeká bonus i člověka, kterého se nabídka bezprostředně týká, je asi jasné.

TIP: Jak na pracovní pohovor?

Nábor na nové pracovní místo zaměstnanci

Zdroj: Shutterstock

Důležitá důvěra

V podnicích se na podobnou metodu zpočátku nedívali s velkou důvěrou a původní odměny například před pěti lety byly nejvíce čtyřmístné. Když se ale bonus za tip na kvalitní pracovní sílu zvýšil například na 10 tisíc Kč, zaměstnanci na to slyšeli a skutečně začali „lovit“ nové zaměstnance sami.

A i když firmy, které se sháněním zaměstnanců a nabídkám práce věnují řadu let profesionálně, mají na to zavedené a osvědčené metody, lidové tvořivosti se to asi nevyrovná. Chybí jim totiž lidský a přátelský přístup. Když dostanete mail s nabídkou nějaké práce, možná ho ani neotevřete. Pokud vám někdo zavolá, je to už trochu jiná káva a schůzka v kavárně pak může být docela zajímavá.

Podstatná je totiž důvěra a tu nenavážete mailem ani SMS zprávou. Další klíčovou záležitostí je znalost člověka, i když je z druhé ruky. Když se odvoláte na dávného přítele z mládí, kterého s dotyčným oba znáte (a máte s ním oba dobré zkušenosti), má rozhovor zcela jinou formu a může mít i skvělé finále, kdy adepta na nové místo přesvědčíte, ať k vám jde pracovat. Proto mají osobní nábory zaměstnanců obecně tak skvělé výsledky.

Oslovují se tedy známí, spolužáci, děti našich přátel a podobně. Ti všichni mají navíc své další okruhy známých, kde může zpráva o nové pozici zaujmout.

 

Osobní kontrola

To ale není jediný kladný výsledek osobního náboru zaměstnanců. Pokud jste celkem oblíbení vy sami, existuje dost vysoká pravděpodobnost, že váš kamarád nebo známý taky nebude asociál nebo škarohlíd a do pracovního kolektivu zapadne.

A posledním kladným bodem je osobní záruka. Když už tedy někoho přivedete, bude vám daleko víc záležet na tom, co v práci předvádí a jestli je to profesně skutečný odborník. A tak ho nejspíš budete po očku kontrolovat, jestli vám nedělá ostudu. To ve firmách dobře vědí, proto jsou s podobným postupem velmi spokojeni.

Zbývá dodat, že za doporučení na skutečně důležité pozice ve firmě mohou zaměstnanci dostat padesát i sto tisíc korun. A taková odměna už za úvahu stojí.


Čtěte také:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 1
Hlasováno: 19 krát

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE