Většina současných třicátníků už pracuje a jejich vztah k zaměstnání je podle průzkumů odlišný. Chtějí víc komfortu, víc času na sebe, a třeba firemní auto a stravenky. O peníze jim tolik nejde. Trochu alarmující je, že 33 % lidí do 30 let ale chce Českou republiku opustit. Zjistili to odborníci v průzkumu České rady dětí a mládeže v rámci studie Kantar Lifstyle, která se koná v pravidelných cyklech.
Směny? To ne
Kdo jsou čeští a moravští mileniálové? Mladí zhruba do 30 let, kterých u nás podle Českého statistického úřadu žije přes 800 tisíc. Uvažují už jinak než jejich rodiče, kladou na život jiné požadavky, mají jiné cíle.
Pokud se rozhodnou nepodnikat a zaměstnat se, je pro ně důležitá flexibilní pracovní doba. Rádi si totiž svůj každodenní život řídí sami a nechtějí být časově na práci závislí. O zaměstnání, ve kterém by museli chodit například na ranní a dopolední směny, by patrně vůbec neuvažovali. Takový systém práce pro ně není přijatelný.
Zaměstnavatel je naopak může zlákat na další zaměstnanecké benefity, jakým jsou placené fitko, stravenky a samozřejmě služební auto fulltime.
Zdroj: Shutterstock
Samostatná jednotka
Další znakem mileniálů je co největší snaha o nezávislost na rodičích. Nepotvrzuje se tedy, že jde o generací tzv. mamánků, kteří matčinu sukni a péči all inclusive opouštějí tak v 35 letech. Naopak už při studiu se snaží si přivydělávat a není vůbec výjimkou, když je mileniál už ve dvaceti někde zaměstnán, třeba na dohodu o provedení práce, a zároveň studuje na vysoké škole. Jsou tak vlastní nezávislými samostatnými jednotkami, které rodiče z finančních důvodů tolik nepotřebují.
Jsou také ambiciózní. Až třetina z nich míní po ukončení studia vyjet studovat dál na zahraniční školy. Anebo se nechat v cizině zaměstnat a sbírat tam další zkušenosti.
Noviny neznají
Jak se dalo asi očekávat, průzkum potvrdil, že mileniálové získávají nejvíce informací z internetu, a také ze sociálních sítí. Tištěná periodika, jako jsou noviny nebo časopisy takřka neotevřou, výjimku mohou dát vědecké publikaci nebo úzce zaměřenému periodiku na obor, kterému se mladý muž či dívka ve volném čase věnuje.
Tato genderová vyrovnanost ale neplatí u zpravodajství. Muži více sledují internet, ženy se naopak více dívají na televizi.
Když se zanoříme ještě hlouběji, pak zjistíme, že čerství dospělí, lidé nad dvacet let, si dávají pečlivý pozor na zdroje, odkud informace pocházejí. A protože už na digitální platformě vyrostli, dokáží si zdroje zručně najít, porovnat a vyhodnotit.
Evropská unie? Nic moc
Podle studie se mladí k EU příliš nekloní. Ze zemí Visegrádu mají čeští mileniálové k EU nejskeptičtější vztah, ani ne polovina z nich si přeje nadále v unii zůstat. Většina z nich ale o Evropskou unii vlastně příliš zájmu neprojevuje.
Čtěte také: