Podobně jako je to třeba u herců, skutečných celebrit stříbrného plátna. IT expert tedy nemusí chodit na nějaký konkurs, vyjednává za něj jeho zástupce pro věci HR. Ten vyjedná ty nejlepší podmínky a vezme si za to nějaké peníze. A IT expert se pak má jako v bavlnce. Smlouva bývá přínosem pro obě strany.
Nejlepšího je málo
Odborníci na informační technologie jsou poptávaní už léta. Hlavně je hledají firmy, které vyvíjejí počítačový software, ale žádaní jsou takřka všude. Stačí, aby v nějakém oboru přibyla nebo byla schválena nová vyhláška, která nařizuje kontrolu pravosti prodávaného produktu. Musí se na to vyvinout program, který si lidé v oboru pracujícím nainstalují do počítačů. Pak se z programu vychytávají chyby, časem se doplňuje o update, či upgrade, za pár lety se inovuje na novou úroveň atd.
Nejen tento „level“, ale i vše předtím lidé od IT obstarávají. Ekonomika je na nich tedy strategicky závislá, a podniky proto skutečně hledají to nejlepší, co trh nabízí. A toho nejlepšího není nikdy moc.
Samotní programátoři z toho asi moc velkou radost nemají. Zpravidla mají svou práci rádi a nehlídají nové nabídky firem. Ty to samozřejmě vědí, a tak jim nadbíhají.
Zdroj: Shutterstock
Jak získat ajťáka
Dobrý a levný. Že to není možné, je jasné. Tak ať je dobrý, zaplatíme mu, co bude chtít. A tak si lidé z IT mohou skutečně vybírat, když náhodou hledají uplatnění.
Poptávka zde ale několikrát převyšuje nabídku. A tak se léty vyvinul konkurenční boj. Firmy přetahuje ten nejlepší „IT lidský materiál“, předkládají se nabídky, které mají experty přesvědčit, že práce pro konkurenci bude právě ta nejlepší. Jenže, aby se člověk na trhu orientoval, musí tomu věnovat čas. A toho není nazbyt. IT expertovi se ani moc nechce setkávat s náboráři od konkurence, nebo specializovaných agentur na nové čerstvé pracovníky. Řešení je nasnadě, zaplatí si agenta.
Jednáme
Když se „na scéně“ objeví agent, je situace jednodušší a odehrává se stejně, jako když hledá angažmá Ronaldo, nebo Brad Pitt (když to trochu přeženeme). Agent jedná za svého klienta s firmami a je mu předem samozřejmě jasné, co klient ještě přijme a pod jakou úroveň nepůjde. O celém IT neví většinou zhola nic a vlastně ani vědět nemusí. Tady jde o peníze, bonusy, spokojenost, pokud možno na obou stranách.
Agent se ale na druhé straně věnuje kontaktům. Ví, jaká je situace na trhu, zná důležitá jména a dokáže říct, že forma A nabízí daleko lepší podmínky. Třešničkou na dortu pak je schůzka s kýženým expertem, který zhlédne, co bylo dojednáno a podepíše.
V klidu a potichu
Firmy mívají některé odborníky vytipované a důvěřují svým náborářům, kteří celé jednání připraví tak, aby se to nedozvěděl nikdo v podniku, kde programátor pracuje, ale pro jistou ani konkurence, která by mohla přijít s konkurenční nabídkou. Stejnou věc ale může udělat i mateřský podnik ajťáka.
Vypadá to jako dost velká selanka, ale ve skutečnosti tomu tak není. Dobrý agent si je totiž dobře vědom toho, že změna místa je pro klienta klíčová a musí hlídat veškeré okolnosti, které se mohou zdát malicherné – blízkost firmy od bydliště, případné přestěhování a zajištění nového bydliště, musí myslet na klientovu případnou rodinu, na jeho koníčky, přátele, volný čas.
Tendence
Proč je odborníků na IT málo? Studentů informatiky je rok od roku méně, ti nejlepší odcházejí za nejvýhodnějšími nabídkami za hranice. Na ty nejsložitější úkoly je přitom vysoká kvalifikace nutná. A dobrá zpráva nakonec – šanci proto dostávají už i studenti informatiky. Firmy si je vyhlédnou, pomohou jim s financováním studia a rezervují jim dobré místo po absolvování školy.
Čtěte také: