Možnost nabývání nových vědomostí oceňuje dle výzkumu společnosti ED Asisst stále více zaměstnanců. Jako jeden z nejlepších benefitů ji dokonce označilo 65 % dotázaných pracovníků. Možnost dalšího růstu je dle zjištění důležitá zejména pro mladou generaci. Pracovníci mladší třiceti let využívají vzdělávání v 26 % případů, více než dvě třetiny dotázaných poté uvedlo, že se během práce chtějí dále vzdělávat. Zaměstnanci nad 50 let se pro srovnání vrhají do dalšího vzdělávání pouze ve 12 % případů.
Promyšlený systém vzdělávání je však dle odborníků zásadní i pro firmy. „V době, kdy je na trhu práce nedostatek v podstatě všech pracovníků, je velmi důležité udržet si ty schopné. Firmy se tak stále častěji uchylují k hledání talentů ve vlastních řadách a jsou ochotné je v dalším postupu podporovat,“ říká Martin Novák, ředitel BIBS – vysoké školy, která nabízí dálkové bakalářské i MBA studijní programy. „Kromě samotného vzdělávání se zaměřujeme také na rozvoj v rámci pracovních úkolů, přesuny na nové pracovní pozice či práci na projektech a stínování kolegů. Investice a energie věnovaná do rozvoje zaměstnanců se několikanásobně vrací, zejména v oblasti zapojení a motivace zaměstnanců,“ doplňuje Zuzana Němcová, vedoucí oddělení vzdělávání Nestlé Česko a Slovensko.
To potvrzují i statistiky. Výzkum vedený ED Asisst ukazuje, že lidé, kteří mají v práci přístup ke vzdělávání, jsou ochotnější k internímu postupu. 81 % z dotázaných pak potvrzuje větší loajalitu k firmě. Prokázán byl též vliv vzdělávání na produktivitu práce. 83 % účastníků vzdělávacího programu uvedla, že jsou díky němu produktivní při své činnosti a vykazují až o 7 % vyšší výkon.
Přístup zaměstnavatelů ke vzdělávání pracovníků se dle odborníků dlouhodobě zvyšuje. I nadále však zůstává spíše otázkou větších firem. „Velké firmy v posledních letech do vzdělávání investují opravdu hodně, nejenže podporují pracovníky při studiu, ale vytvářejí i vlastní školicí střediska či zaměstnávají interní kouče,“ říká Martin Novák z BIBS – Vysoké školy. Menší podnikatelé jsou v přístupu ke vzdělávání zaměstnanců stále spíše pasivní a soustřeďují se především na rekvalifikace a kurzy, které jsou nezbytné pro výkon dané profese. To ve větších společnostech je trend opačný. Důraz zde stále častěji kladou na takzvané soft skills. „Základní tvrdé dovednosti jsou samozřejmostí a testujeme je v přijímacím procesu. Veškeré hard skills se ale dají naučit. Ale co člověka ne vždy naučíte, jsou právě měkké dovednosti. Soustředíme se tedy především na soft skills a jejich rozvoj,“ potvrzuje Zuzana Němcová.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
