2. vlna EET: Autentizační údaje si vyzvedlo 16 % firem

01.02.2017 | , Finance.cz
FIREMNI FINANCE


Autentizační údaje do druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET) si zatím vyzvedlo 16 procent ze zhruba 250.000 maloobchodníků a velkoobchodníků. Podle odhadů prodejců pokladen je nyní připravena na elektronickou evidenci tržeb asi desetina obchodníků.

"K 30. lednu byly 41.311 podnikatelům z druhé vlny vydány autentizační údaje," uvedla Linda Paterová z GFŘ. Do startu druhé vlny EET zbývá měsíc, zhruba čtvrt milionu subjektů v maloobchodu a velkoobchodu se zapojí na začátku března.

"Již nyní je vysoce pravděpodobné, že její start část z nich nestihne. Kdyby měl start druhé vlny proběhnout hladce, muselo by o autentizační údaje denně průměrně zažádat 11.000 podnikatelů," uvedl Petr Filipec, provozní ředitel firmy Storyous, která vyrábí pokladní systémy. Zkušenosti z první vlny podle něj naznačují, že nezanedbatelná část podnikatelů bude nové pokladny řešit až v posledních dnech února.


Jak moc šedá je česká ekonomika a jak s tím souvisí EET?
Finanční správa zrušila web pro oznamování nevydané účtenky z EET
Máte už autentizační údaje k EET?

Nahromadění poptávky na konec února může způsobit i nedostatek pokladen. Podle firmy Elcom Prešov, která pokladny vyrábí, velmi nízký počet žádostí o autentizační údaje a objednaných pokladen také ztěžuje plánování skladových zásob u dodavatelů EET zařízení. "Může se stát, že při extrémním nárůstu poptávky na poslední chvíli, se při našem maximální úsilí nevyhneme navýšení nákladů spojených s nestandardním zabezpečováním materiálu a výroby," uvedl marketingový ředitel František Pastirčák.

V posledních lednových dnech poptávka po EET pokladnách rostla. "Podnikatelé už nesbírají pouze informace, ale reálně uzavírají objednávky. Oproti předchozímu období je to znatelný posun," uvedl Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka, která rovněž dodává pokladní systémy.

Zavedení EET přijde obchodní řetězce na miliony korun. V menších prodejnách na venkově je problémem absence internetového připojení. "Podle našich statistik loni na podzim více než 70 procent prodejen nemělo přístup k internetu, což je samozřejmě pro spuštění EET podmínkou. Obecně se náklady prodejen pohybují v rozmezí 10.000 až 0,5 milionu korun. Záleží na velikosti a připravenosti prodejny," uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA sdružujícího 950 prodejen.

Největší prodejce pokladen pro EET, společnost O2, se pro druhou vlnu zavádění elektronické evidence spojila se společností PNS a chce vybavit terminály velkou část trafik, kterých zásobuje tiskovinami téměř 17.000. "Jde nám o možnost dělat věci jednoduše, rychle a vždy ve shodě s tím, co vlastně trafikanti chtějí. V rámci EET dojde k elektronizaci prodejních míst, což v reálu znamená i příležitost jak některé procesy výrazně zrychlit a zefektivnit. Na straně PNS například hovořím o elektronických dodacích a remitendních listech, které jsou dnes řešeny papírově. Za úspěch považuji 35 procent tržního podílu u nezávislých prodejců tisku," uvedl místopředseda představenstva PNS Jindřich Kadeřávek.

EET povinně začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace. Vláda si od ní slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků. Podle údajů na serveru etrzby.cz zaznamenala Finanční správa přes 153 milionu účtenek. Tržby aktuálně eviduje 46.400 podnikatelů.

Štítky:

Autor článku

ČTK


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE