Odstranění nejčastějších manažerských chyb
Mezi nejčastější poruchy manažerského řízení především patří těžkopádná tvorba plánů, strnulost, neprovázanost jednotlivých plánů, nepřehlednost ve výsledných číslech, zaměření jen na výsledek, nevyužívání přiměřené softwarové podpory, využívání manažerského řízení podle "zpětného zrcátka", zaměření více na úspory než na zisk, řízení bez metodiky plánování, atd. Připravili jsme proto pro vás návod, jak tyto manažerské chyby odstranit.
Tabulka: Řešení poruch manažerského řízení
Chyba | Řešení |
---|---|
Tvorba plánů je těžkopádná, pracná a nákladná.
|
Uplatnit dynamický plánovací koncept, který vám umožní:
|
Výsledné plány jsou strnulými dokumenty, které neumožňují pružně reagovat na neočekávané změny na trhu i v interním prostředí. | Uplatnit flexibilní plánovací koncept založený na metodách:
|
Neúplné, nepřesné či chybějící datové a procesní propojení ročních plánů.
|
Integrovat strategické projekty, taktické plány (rozpočty) a analýzy výsledků do modulárního systému celo-firemní navigace. |
Vykazování prodejních výsledků znamená záplavu čísel a reportů.
|
Zvýšit kvalitu prezentovaných informací:
|
Plánování prodeje a vykazování skutečnosti je úzce zaměřeno na výsledek a málo si všímá příčin, které k výsledku vedou. Kromě toho jsou slabě vyvažovány cíle řídících úrovní a podceňovány zpětné vazby. | Zavést principy kauzálního plánování a odchylkové analýzy výsledku. |
Plánování a controlling se neopírají o přiměřenou SW podporu.
|
Nasadit výkonné softwarové řešení spojující výhody multidimenzionální databáze a klientského prostředí MS Excel. |
Manažerské řízení podle "zpětného zrcátka".
|
V řízení posílit úlohu informací zaměřených na budoucnost, jež poskytují businessu "čelní výhled":
|
Jednostranné "úsporové" myšlení.
|
Přejít do agresivního útoku na výnosy:
|
Plánování a controlling mají slabé a nejednotné metodické zázemí.
|
Uplatnit jednotnou metodiku plánování:
|
Architektura celo-firemní navigace
-
Mise (jaký je smysl podnikání firmy)
-
Vize (čeho chce firma dosáhnout)
-
Strategie (herní plán firmy)
-
Balanced Scorecard (převod strategie do realizace pomocí strategických projektů)
Business Plan (stanovení základních parametrů rozvoje firmy) -
Strategické projekty (jakými aktivitami dosáhne firma svých cílů)
-
Controlling a analýzy výsledků (jak se firmě daří stanovené cíle naplňovat)
BALANCED SCORECARD (BSC)
K čemu slouží
Jedná se o firemní nástroj, který převádí strategii pomocí strategických cílů do realizace. Tyto podnikové vize a cíle uspořádává BSC do čtyř perspektiv:
-
Finance
- zvyšovat tržní hodnotu firmy
- dosahovat cílových ukazatelů na nových trzích
- generovat finanční zdroje pro expanzi firmy -
Zákazníci
- zlepšit dostupnost výrobků
- efektivně řídit portfolio produktů
- být preferovaným partnerem
- zvyšovat tržní podíl na nových trzích -
Interní procesy
- posilovat inovace ve výrobě a logistice
- zvyšovat efektivitu logistických procesů
- maximalizovat efekt investic do marketingu
- zlepšovat odhady zákaznických potřeb
- vytvářet nové příležitosti pro partnery -
Učení a růst
- rozvíjet firemní hodnoty
- mít excelentní zpravodajské informace z trhu
Plánovací proces při použití BSC
-
Vytvoření strategie (kam firma směřuje)
-
Použití nástroje Balanced Scorecard (převádí strategie firmy do cílů)
-
Strategické projekty (jakými aktivitami dosáhne firma cílů)
Měřítka projektů (jak změřit aktivity zaměřené na cíle) -
Controlling výsledků (sledování plnění cílů)
Výhody BSC
-
Jedná se o transparentní způsob převodu strategie do praxe
-
Umožňuje konat "správné věci" spíše než konat "věci správně"
-
Implementuje strategii konzistentně napříč funkční a organizační hierarchií firmy
-
Rozpracovává strategie do dílčích kroků, přiřazuje zdroje, termíny, atd.
-
Snižuje časové náročnosti
-
Eliminuje nadbytečné schvalovací cykly a následné úpravy
-
Zvyšuje motivaci zaměstnanců
Kritická místa BSC
-
Od jednorázového sestavení směrem k dlouhodobému používání
-
Leadership
-
Integrace do systému řízení
-
Změny strategie
-
Motivace zaměstnanců
Zdroj: Diskusní odpoledne pořádané společností POINT Consulting, Inekon Systems, Sefima, Jitona, Tusculum