Zvyšte hodnotu firmy lepším řízením ziskovosti a financí

26.04.2005 | , Point Consulting
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Připravili jsme pro vás návod, jak pomocí odstranění nejčastějších poruch manažerského řízení můžete zvýšit hodnotu vaší firmy. Detailně vám popíšeme nástroj Balanced Scorecard...  

Odstranění nejčastějších manažerských chyb

Mezi nejčastější poruchy manažerského řízení především patří těžkopádná tvorba plánů, strnulost, neprovázanost jednotlivých plánů, nepřehlednost ve výsledných číslech, zaměření jen na výsledek, nevyužívání přiměřené softwarové podpory, využívání manažerského řízení podle "zpětného zrcátka", zaměření více na úspory než na zisk, řízení bez metodiky plánování, atd. Připravili jsme proto pro vás návod, jak tyto manažerské chyby odstranit.


Tabulka: Řešení poruch manažerského řízení

Chyba Řešení
Tvorba plánů je těžkopádná, pracná a nákladná.
  • plánování trvá 4-5 měsíců
  • absorbuje 20-30 % času manažerů a specialistů
  • je to frustrující činnost
Uplatnit dynamický plánovací koncept, který vám umožní:
  • zrychlit plánovací proces
  • snížit nákladnost tvorby plánů
  • zkrátit plánovací období a zvýšit tak věrohodnost plánů
Výsledné plány jsou strnulými dokumenty, které neumožňují pružně reagovat na neočekávané změny na trhu i v interním prostředí. Uplatnit flexibilní plánovací koncept založený na metodách:
  • kontinuálního plánování
  • variantního plánování
  • klouzavého plánování
Neúplné, nepřesné či chybějící datové a procesní propojení ročních plánů.
  • s měřením a vykazováním výsledků
  • s dlouhodobou celo-firemní strategií
  • v oblastech prodeje ziskovosti, finanční výkonnosti a cash-flow
Integrovat strategické projekty, taktické plány (rozpočty) a analýzy výsledků do modulárního systému celo-firemní navigace.
Vykazování prodejních výsledků znamená záplavu čísel a reportů.
  • 79 % času se věnuje hledání čísel a jen 21 % analýzám
  • chybí souhrnný náhled s přístupem na detail
  • business řazen zjednodušenými (plochými) pohledy
Zvýšit kvalitu prezentovaných informací:
  • vizualizovat business
  • uplatnit metody vícerozměrného plánování a analýz
  • používat (polo) automatický přístup k problémovým místům
Plánování prodeje a vykazování skutečnosti je úzce zaměřeno na výsledek a málo si všímá příčin, které k výsledku vedou. Kromě toho jsou slabě vyvažovány cíle řídících úrovní a podceňovány zpětné vazby. Zavést principy kauzálního plánování a odchylkové analýzy výsledku.
Plánování a controlling se neopírají o přiměřenou SW podporu.
  • ploché pohledy v tabulkách Excel nevystihují povahu problémů, administrace řešení je obtížná a není pod kontrolou útvaru IT
  • nelze efektivně pracovat s kombinovanými pohledy "ukazatel - produkt - zákazník - prodejní kanál - období aj."
Nasadit výkonné softwarové řešení spojující výhody multidimenzionální databáze a klientského prostředí MS Excel.
Manažerské řízení podle "zpětného zrcátka".
  • podle zpětného zrcátka se řídit nedá, business vyžaduje přední sklo
V řízení posílit úlohu informací zaměřených na budoucnost, jež poskytují businessu "čelní výhled":
  • těžiště manažerské práce přesunout na firemní perspektivu
Jednostranné "úsporové" myšlení.
  • přílišný důraz na nákladový controlling
  • v podnikání je důležité vydělat, ne ušetřit!
Přejít do agresivního útoku na výnosy:
  • řízení nákladů orientovat na ziskovost prodeje
  • iniciovat prorůstová opatření (nikoliv škrty)
Plánování a controlling mají slabé a nejednotné metodické zázemí.
  • chybí směrnice pro taktické a strategické řízení
  • nevhodné stereotypy manažerské práce
Uplatnit jednotnou metodiku plánování:
  • zavést firemní standardy pro strategické řízení, roční plánování, prognózování (forecasting) i pro vykazování a analýzy výsledků
  • řízení prodejní výkonnosti provázat s marketingem, cenotvorbu a motivačním systémem

 

Architektura celo-firemní navigace

  1. Mise (jaký je smysl podnikání firmy)
  2. Vize (čeho chce firma dosáhnout)
  3. Strategie (herní plán firmy)
  4. Balanced Scorecard (převod strategie do realizace pomocí strategických projektů)
    Business Plan (stanovení základních parametrů rozvoje firmy)
  5. Strategické projekty (jakými aktivitami dosáhne firma svých cílů)
  6. Controlling a analýzy výsledků (jak se firmě daří stanovené cíle naplňovat)


BALANCED SCORECARD (BSC)

K čemu slouží
Jedná se o firemní nástroj, který převádí strategii pomocí strategických cílů do realizace. Tyto podnikové vize a cíle uspořádává BSC do čtyř perspektiv:

  • Finance
    - zvyšovat tržní hodnotu firmy
    - dosahovat cílových ukazatelů na nových trzích
    - generovat finanční zdroje pro expanzi firmy
  • Zákazníci
    - zlepšit dostupnost výrobků
    - efektivně řídit portfolio produktů
    - být preferovaným partnerem
    - zvyšovat tržní podíl na nových trzích
  • Interní procesy
    - posilovat inovace ve výrobě a logistice
    - zvyšovat efektivitu logistických procesů
    - maximalizovat efekt investic do marketingu
    - zlepšovat odhady zákaznických potřeb
    - vytvářet nové příležitosti pro partnery
  • Učení a růst
    - rozvíjet firemní hodnoty
    - mít excelentní zpravodajské informace z trhu

Plánovací proces při použití BSC

  • Vytvoření strategie (kam firma směřuje)
  • Použití nástroje Balanced Scorecard (převádí strategie firmy do cílů)
  • Strategické projekty (jakými aktivitami dosáhne firma cílů)
    Měřítka projektů (jak změřit aktivity zaměřené na cíle)
  • Controlling výsledků (sledování plnění cílů)

Výhody BSC

  • Jedná se o transparentní způsob převodu strategie do praxe
  • Umožňuje konat "správné věci" spíše než konat "věci správně"
  • Implementuje strategii konzistentně napříč funkční a organizační hierarchií firmy
  • Rozpracovává strategie do dílčích kroků, přiřazuje zdroje, termíny, atd.
  • Snižuje časové náročnosti
  • Eliminuje nadbytečné schvalovací cykly a následné úpravy
  • Zvyšuje motivaci zaměstnanců

Kritická místa BSC

  • Od jednorázového sestavení směrem k dlouhodobému používání
  • Leadership
  • Integrace do systému řízení
  • Změny strategie
  • Motivace zaměstnanců

 

Zdroj: Diskusní odpoledne pořádané společností POINT Consulting, Inekon Systems, Sefima, Jitona, Tusculum

Autor článku

 

Články ze sekce: FIRMY