Braňte se pokutám od operátorů, i když podnikáte

13.08.2014 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zákon o elektronických komunikacích umožňuje všem zákazníkům, tedy i podnikatelům, vypovídat smlouvy na dobu určitou. Operátoři ale zkouší různé triky, jak je od toho odradit, a zákon obcházejí nebo přímo ignorují. Poslanecká sněmovna navíc nyní projednává novelu, která podnikatele z této ochrany vyjme.

„Většina ochranných opatření v zákonech se týká jen spotřebitelů. Zákon o elektronických komunikacích ale v případě předčasného ukončení smlouvy hovoří o účastnících a těmi jsou všichni, kdo uzavřeli smlouvu s operátorem, tedy i podnikatelé,“ vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Od loňského srpna mohou všichni vypovídat smlouvy s operátory, včetně smluv na dobu určitou. Sankcí jim může být maximálně pětina dosud nezaplacených paušálů, nebo minimálních sjednaných plnění.

Operátoři proti tomu od počátku protestovali a teď je v Poslanecké sněmovně novela, která z ochrany vyjme podnikatele. Přitom drobní podnikatelé často nejsou v o nic výhodnější pozici než spotřebitelé. „Po takové novele prakticky nebudou mít šanci z nevýhodných smluv uniknout. Operátoři často argumentují tím, že uzavřené smlouvy se mají dodržovat, což je bezpochyby základní právní princip. Sami se jej však držet nemusí. Zákon jim dává možnost kdykoliv a jednostranně změnit smlouvu i obchodní podmínky, a to včetně tak důležitých ustanovení, jakým je cena hovoru,“ upozorňuje Miloš Borovička.

I současné znění zákona si operátoři vykládají svérázně, ve snaze nepřijít o své zisky. Na poradenskou linku dTestu se obracejí tzv. firemní zákazníci, jimž klientská centra vyčíslují pokuty za výpověď smlouvy ve výši všech dosud nezaplacených měsíčních plnění až do konce sjednané doby. Takový postup je v přímém rozporu se zněním zákona o elektronických komunikacích a v případě soudního sporu by operátor neuspěl. Vyčíslení pokuty zákazníka od ukončení smlouvy často odradí.

Operátoři podle stížností také manipulují s výpočtem smluvní pokuty: zvyšují základ pro výpočet sankce. Nevycházejí ze smluvené částky, kterou zákazník reálně měsíčně platí, ale z tabulkové ceny „před slevou“. Ta je řádově o stokoruny vyšší, a tak se zvyšují i pokuty. Dohoda o ceně často probíhá ústně nebo telefonicky, to ale nemění nic na její závaznosti pro operátora. „Z vyúčtování je patrné, kolik zákazník ve skutečnosti platil a z jaké částky se má vypočíst pokuta. Špatně vypočtenou pokutu reklamujte, a pokud si operátor stále vede svou, obraťte se na Český telekomunikační úřad. Ten může rozhodnout o oprávněnosti vyúčtovaných částek,“ doporučuje Borovička.

dTest zaznamenal i případy, kdy operátor zažaloval zákazníka o náhradu škody, kterou spatřoval ve svém ušlém zisku, konkrétně ve všech nezaplacených paušálech až do konce smlouvy. Taková argumentace operátora by znamenala, že veškeré platby, které od zákazníka přijme, jsou jejím ziskem a na poskytování svých služeb nemá vlastně žádné náklady. Soud již takovou žalobu zamítl. Vždy je však třeba dostavit se k soudu, jinak můžete o své peníze přijít díky rozsudku pro zmeškání.

Zdroj: Tisková zpráva dTEST

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY