Před necelým měsícem spatřil světlo světa nový nákladní automobil ZIL & Ferrus 4362 „Bičok“ Jedná se o velký projekt zemí na ose Praha-Riga-Moskva, do kterého se podařilo agentuře na podporu obchodu CzechTrade úspěšně zapojit českou společnost GALAXIT. Ta bude společně s lotyšskou společností Ferrus a ruským Zilem montovat exportní verzi náklaďáku. Celou výrobu včetně postavení haly bude podle všeho financovat lotyšská banka Rietuma, která otevřela v Praze jako první peněžní ústav z Lotyšska svou pobočku.
Prvotní obchod kolem Bičoku okamžitě vyvolal další spolupráce. Počítá se totiž s výstavbou montážní haly s roční kapacitou zhruba 1 000 nákladních pro EU a to ve městě Jelgava.
CzechTrade již začal lobovat ve prospěch české firmy WAREX, která by měla pomoci s výstavbou montované haly. „Do dalších zakázek kolem karoserie vozu se již nyní podařilo prosadit zlínskou firmu FlowTech,“ dodává Jitka Hanzlíčková, která je pověřena řízením CzechTrade. Tato nástrojárna, kterou v rámci asistenčních služeb doprovázela v Rize tamní zahraniční kancelář CzechTrade, bude dodávat továrně speciální detaily potřebné při výrobě vozu. Ferrus akceptoval českého výrobce, díky jeho zkušenosti a schopnosti dodávat flexibilní a maloseriové dodávky.
Výroba nákladního automobilu je první podobnou "vlaštovkou" a kooperací ve strojírenství ( konkrétně automobilovém průmyslu) mezi dvěma zeměmi EU a Ruskem. U zrodu mezinárodního úspěchu stál rovněž předseda vlády ČR Vladimír Špidla, jenž byl patronem loňské podnikatelské mise do Pobaltí. Premiér se několikrát v minulosti vyjádřil, že by rád viděl tento nákladní automobil i před Strakovou akademií. Zlatošedý „Bičok“ byl zatím k vidění před rižskou radnicí a od 25.srpna 2004 bude na 8. moskevské mezinárodní výstavě „ Motorshow 2004“.
Celý projekt fascinuje rychlostí s jakou se ho podařilo realizovat. Od říjnové seznamovací mise do uvedení květnového prototypu uběhlo pouhých 7 měsíců. Další pozitivním výsledkem spolupráce tří zemí je i vytvoření mezinárodního týmu odborníků, jenž má velký potenciál pracovat na podobných projektech dále. Experti moskevského ZILu a lotyšského Ferrusu pří slavnostní prezentaci vozu vysoce ocenili kvalitu, rychlost a spolehlivost české strany, což otvírá dveře pro další české společnosti do této oblasti. Již nyní se rýsuje podobná forma spolupráce s běloruským producentem nákladních vozů MAZ , splňující normu Euro 3 a českým výrobním seskupením Galaxit/Panav.
GALAXIT je výrobní družstvo, které vzniklo v r. 1993 transformací ze státního podniku. Těžištěm sortimentu, který nyní družstvo nabízí jsou celohliníkové valníkové nástavby na nákladní vozy. Ty vynikají lehkostí konstrukce a kvalitou dílenského provedení, což jim dává nejlepší užitné vlastnosti. Valníkové nástavby vyrábí družstvo dle vlastní výkresové dokumentace a nástavby jsou vhodné k montáži na všechny typy podvozků od malých a středních až po těžké nákladní automobily. Galaxit využívá služeb CzechTrade od roku 2002.
Zdroj: CzechTrade