Stále více jsou čeští exportéři na zahraničních trzích konfrontováni se silným tlakem konkurence. Jednou z cest jak čelit mnohonásobně ekonomicky silnějším „soupeřům“ je vytvořit vývozní alianci nebo chcete-li „exportní cluster“. Právě na toto téma se zaměřilo Oborové setkání členů Exportního klubu konaného 26. dubna. V současné době je již vytvořeno pět exportních skupin: Voda, Obranné systémy – NBC, Česká důlní technika, IT a Biomasa. I když je většina těchto projektů v zárodku, přináší svým členům už i kýžený finanční efekt. „Díky alianci se nám v Rusku podařilo získat zakázky za stovky milionů korun,“ potvrdil efektivitu aliancí Jiří Šářec, tajemník sdružení Česká důlní technika. „Výhodou každé skupiny je úzká spolupráce s partnery z oboru, která přináší zejména výrazné snížování nákladů při pronikání na cizí trhy, rychlejší a méně rizikové inovace a také v neposlední řadě zlepšení přístupu k výrobním faktorům,“ doplňuje Martin Tlapa, generální ředitel státní agentury na podporu obchodu CzechTrade.
Aliance jako taková má obecně daleko větší vyjednávací sílu při jednání s partnery. A to zejména díky větší ekonomické stabilitě, schopnosti vytvářet celé projekty komplexně na klíč (od průzkumu až po konečnou výstavbu) a také díky možnosti nechat se zaštítit respektovanou vládní institucí. „Při vývozu už teď nejde jen o kvalitní výrobek, perfektní cenu, lobbying ale i o podporu z vládních organizací a o členství v prestižních seskupení,“ zdůraznil Josef Orel ze společnosti Oritest, která je součástí aliance Obranný systém – NBC. „Podpora vládních institucí je nutná,“ potvrdil jeho slova i Jiří Šářec.
Zástupci vzniklých aliancí se při setkání shodli na tom, že díky spolupráci s firmami z získají cenné informace, ušetří čas a hlavně náklady. „Přišlo nám velmi vhod, že CzechTrade s podobným impulsem přišel. Snad nám to pomůže odstranit určitou nejistotu, která mezi firmami v odvětví vládla,“ odkryl Josef Orel největší překážku podobných seskupení, kterou je právě nedůvěra partnerů. Vzájemné sdílení důvěrných informací a finanční spoluúčast například na tvorbě společného katalogu bývá obecně nejčastějším problémempři vzniku clusterů. „Dnes máme v alianci Česká důlní technika 13 členů, jež jsme vybrali tak, aby si vzájemně nekonkurovali,“ nastínil možné řešení Jiří Šářec.
Nejčerstvější vlaštovkou mezi vývozními aliancemi je konsorcium Voda, jež bylo založeno minulý čtvrtek. Hlavní náplní clusteru je těžba a zpracování vody, její úprava ale i následné čištění odpadních vod. Všech šest zúčastněných firem si od aliance slibuje zvýšení exportních možností. „Firmy se rozhodly ke společnému jednání, aby se snadněji prosadily na trzích Severní Afriky (Tunisko, Egypt), Ruska a Latinské Ameriky,“ popsal důvody vzniku aliance Ivan Vyroubal, hlavní koordinátor konsorcia Voda z agentury CzechTrade. Právě CzechTrade stál zatím u vzniku převážné většiny českých exportních aliancí. „Chceme nadále podporovat vzniklé i vznikající aliance, jelikož dosavadní zkušenosti i výsledky vypadají velice pozitivně,“ slíbil Martin Tlapa.
Podobné seskupování podniků má v západní Evropě už jistou tradici. Například v Itálii dosahují exportní clustery 30 procent celkové zaměstnanosti a vytvářejí přes 40 procent vývozu země. Dalším zářným příkladem, tentokráte neevropským, je spojení sil chilských vinařů, kteří až po vzniku oborového clusteru začali masivně obsazovat zahraniční trhy. V návaznosti na expanzi chilských vín pak znatelně vzrostl počet turistů proudících do země.
„Všichni musíme viset jeden na druhém, jinak budeme viset nepochybně každý zvlášť.“ Benjamin Franklin
Zdroj: Tisková zpráva CzechTrade