Adler Czech, s.r.o. jako dodavatel textilní konfekce pro reklamní účely těží z ohromného čínského potenciálu. Ten umožňuje firmě produkovat ročně deset milionů kusů zboží a být tak největším dodavatelem v segmentu T-shirts v České republice. Taktické a nezbytné přenesení výroby do Říše středu přináší firmě Adler Czech, s.r.o. možnost obstát na vysoce konkurenčním evropském trhu. O tom, že se firmě tento krok vyplácí, svědčí i fakt, že společnost každoročně od roku svého založení (1999) zvyšuje své tržby v průměru o padesát procent. Český dodavatel už nyní, v počtu pouhých dvanácti zaměstnanců, obchoduje ročně v stomilionovém obratu. „Prozatím se nám daří. Je to asi tím, že jsme vsadili na vyšší kvalitu produkce a také, že díky vlastnímu logistickému areálu můžeme našim zákazníkům nabídnout vysoce flexibilní servis,“ odkrývá tajemství úspěchu Adler Czech manažer nákupu firmy, Richard Žalud.
Čína se v současné době pro mnohé výrobce stává zemí zaslíbenou. Důvodem je hlavně dostatek pracovní síly, přičemž náklady na zaměstnance jsou zde oproti nám zhruba čtvrtinové. „Každá firma, která se chce v segmentu textilní velkovýroby prosadit, musí globálně přemýšlet o svých konkurenčních výhodách. Myslím si, že přesunutí nebo alespoň outsourcování výroby do země, kde jsou podstatně nižší mzdy, je pro tento obor strategickým manažerským rozhodnutím,“ dodává Martin Tlapa, generální ředitel CzechTrade. Rychle se rozvíjející Čína však nemusí být vždy a pro každého tím nejlepším řešením. Limitovaný přístup k surovinám a energiím se zde totiž v určitých okamžicích odráží v prodlení výroby. Další podstatnou komplikací může být i samotné nalezení toho správného partnera. „Nám velmi pomohl CzechTrade, který naší firmě efektivně zmapoval komplikované teritorium, poskytl maximum informací a vypracoval vhodný typ výběrového řízení. Musím přiznat, že bez asistence státní agentury, by jednání možná vůbec nepřinesla úspěch,“ radí Richard Žalud ostatním firmám, jak nalézt cestu na vysoce specifický trh. Právě jisté drobné místní obchodní rituály a tradice dělají typickému Evropanovi často potíže. Jakékoliv obchodní jednání se například neobejde bez společného obědu či večeře. Případné odmítnutí je zde vnímáno jako hrubé porušení etikety. Naopak přizpůsobení se místním zvykům, využívání hůlek, ochutnávání tamních specialit dokáže navodit tu pravou obchodní atmosféru, která nakonec může znatelně ulehčit vzájemnou komunikaci.
Přes určité těžkosti skýtá Čína obrovské možnosti, což dokládá i masivní příchod celé řady světových koncernů do země. Další skutečností je i nebývalý rozvoj celého výrobního průmyslu, který jednak poskytuje prostor pro zkvalitnění produkce a zadruhé zaručuje západním producentům i stabilitu jejich cenové hladiny. „Do budoucna je další spolupráce s výrobci v Číně jistě zajímavá, velmi však bude záležet na úrovni ochranářských opatřená Evropské unie vůči nejlidnatější zemi světa a také na vývoji celní a daňové politiky ze strany Pekingu,“ odhaduje další vývoj vzájemného obchodování Martin Tlapa.
Adler Czech, s.r.o. proto raději nenechává nic náhodě. Společnost pokračuje v eliminaci možných nebezpečí plynoucích z teritoriální závislosti a diversifikuje výrobu do dalších států Asie. To má firmě přinést splnění odvážného cíle, kterým je stát se druhým největším dodavatelem textilu pro reklamní účely v Evropě. Důkazem, že to dodavatel reklamních triček a čepic se svou rolí na Starém kontinentě myslí vážně, je i stále rostoucí export. Letos například poputuje za hranice už zhruba 20 procent z obratu společnosti, přičemž převážná část by měla mířit na Slovensko do Polska, Rakouska a Německa.
Zdroj: Tisková zpráva Adler Czech, s.r.o.