V článku „cestovní smlouva a její náležitosti“ jsme si popsali základní náležitosti, které musí cestovní smlouva obsahovat. Občanský zákoník pro zákazníka a cestovní kancelář stanovuje další informační povinnost. Cestovní kancelář je povinna nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu poskytnou zákazníkovi informace o skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité, pro případ, že nejsou obsaženy již v cestovní smlouvě nebo v předaném katalogu. O těchto informacích musí být zákazník vyrozuměn písemnou formou.
Práva a povinnosti na dovolené:
- Cestou necestou aneb kde jsou naše práva na dovolené
- Cestovní smlouva a její náležitosti
- Místo mne pojede brácha
- Podmínky zvýšení ceny zájezdu
Informace k nezaplacení
O které informace se jedná? Pro zákazníka mezi ty nejdůležitější bude patřit jméno, adresa a telefonní kontakt osoby, na kterou se zákazník může obrátit s žádostí o pomoc. Dále kontakt na zastupitelský úřad, nebo upřesnění dalších údajů v cestovní smlouvě, které jsou pro zákazníka důležité.
Návrh změny cestovní smlouvy
Další důležitým právem zákazníka je právo rozhodnout se, zda zákazník souhlasí se změnou cestovní smlouva za následujících podmínek. Nastanou-li objektivní důvody, pod kterými si můžeme představit vlivy počasí, před zahájením zájezdu a cestovní kancelář z těchto důvodů jest nucena k změně podmínek smlouvy. Cestovní kancelář pak následně může navrhnout zákazníkovi změnu cestovní smlouvy. Zákazníkovi vzniká právo tuto změnu cestovní smlouvy přijmout anebo se rozhodnout od cestovní smlouvy odstoupit.
Ochrana zákazníka
Tyto ustanovení cestovní smlouvy zajisté poukazují na snahu k ochraně práv zákazníka. Nutnou podmínkou uplatnění našich práv bude jejich znalost. Tento seriál o cestovní smlouvě se pokouší pro Vás představit kvalitní základ našich práv při každoroční dovolené.
Jak zákon káže…
Občanský zákoník
§ 852d
(1) Cestovní kancelář je povinna nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu poskytnout zákazníkovi písemně další podrobné informace o všech skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou ji známy, pokud nejsou obsaženy již v cestovní smlouvě nebo v katalogu, který byl zákazníkovi předán, zejména
a) upřesnění údajů uvedených v § 852b odst. 3 písm. a) až d), které jsou cestovní kanceláři známy a nejsou obsaženy v cestovní smlouvě nebo v katalogu, který byl zákazníkovi předán,
b) podrobnosti o možnosti kontaktu s nezletilou osobou nebo zástupcem cestovní kanceláře v místě pobytu nezletilé osoby, jde-li o zájezd, jehož účastníkem je nezletilá osoba,
c) jméno, adresa a telefonní číslo osoby, na kterou se zákazník v nesnázích v průběhu zájezdu může obrátit s žádostí o pomoc, zejména místního zástupce cestovní kanceláře a adresu a telefonní číslo zastupitelského úřadu,
d) informace o možnosti uzavřít pojištění pro případ, že zákazníkovi vzniknou náklady v souvislosti s jeho odstoupením od cestovní smlouvy, pokud toto pojištění není zahrnuto v ceně zájezdu.
(2) Je-li cestovní smlouva uzavřena v době kratší než 7 dnů před zahájením zájezdu, musí cestovní kancelář svoji povinnost podle odstavce 1 splnit již při uzavření cestovní smlouvy.
§ 852e
(1) Je-li cestovní kancelář nucena z objektivních důvodů před zahájením zájezdu změnit podmínky smlouvy, může navrhnout zákazníkovi změnu cestovní smlouvy. Pokud navrhovaná změna cestovní smlouvy vede i ke změně ceny zájezdu, musí být v návrhu nová cena uvedena.
(2) Navrhne-li cestovní kancelář změnu cestovní smlouvy podle odstavce 1, má zákazník právo rozhodnout, zda bude se změnou cestovní smlouvy souhlasit, nebo zda od cestovní smlouvy odstoupí. Pokud zákazník ve lhůtě určené cestovní kanceláří, která nesmí být kratší než 5 dnů od doručení návrhu na změnu cestovní smlouvy zákazníkovi, od smlouvy neodstoupí, má se za to, že s její změnou souhlasí.