Jednou věcí je Česká republika smutně proslulá: jsou tu nejvyšší ceny za volání mobilním telefonem v Evropě. Stejně tak ceny za internet v porovnáním s výkonem nejsou nijak slavné. Kdo nebo co za to může? Inu, to se dá snadno zjistit při rozhovoru s našimi slovenskými sousedy. Tak kupříkladu volání. Jste-li jako češi na slovensku a chcete si (vlastně jako cizinci) pořídit slovenské číslo a volat s ním na slovensko i do čech (tedy do ciziny) a jste-li v takovéto situaci příznivci spíše dobíjení kreditu než placení měsíčního paušálu, máte na výběr mezi dvěma nabídkami.
Jedna je od O2 Telefóniky v rámci tarifu, který se tu jmenuje O2 Fér. Ceny jsou následující (přepočítáno dle současného kurzu z eur): 3,30 za minutu do všech sítí v SR i ČR (!) přičemž volání po třetí minutě do sítě O2 na slovensku je zdarma. SMS je za korunu padesát. U nás se takové nabídce přibližuje Vodafone s Kartou na míru, přeci však jsou Slováci levnější. Druhý operátor vhodný pro hostujícího čecha je virtuální Tesco mobile, který si vezme 2,54 koruny za minutu do celé Evropy na jakéhokoliv operátora a 0,26 na Tesco mobile. SMS do slovenska je za 1,27 koruny (do ČR je to dražší – 7,10 za SMS). Mluvíme tu ovšem o předplacenkách, slovenské paušály jsou někde úplně jinde a jsou z českými zcela neporovnatelné.
Podobné je to s internetem. V ČR UPC nabízí 30/1 MB za 499 korun (teď v dočasné akci za 250 korun), v SR je 250 korun běžná cena u UPC za 25/2 MB platná stále. Ovšem u nás se řada lidí k UPC nedostane, protože k nim ve starších domech nevedou ty správné dráty, zatímco v mladé Bratislavě si UPC může pořídit každý. A to jsme opět u nejlevnějších, relativně nenáročných službách (o nějakých „zázracích“ od českého O2 se tady raději nebudu rozepisovat). Čím dražší služba, větší závazek, větší měsíční paušál, tím větší jsou rozdíly mezi levnější SR a drahou ČR.
Slováci přitom důvod vidí jasně: příchod virtuálních operátorů (jedním z nich je třeba i už zmíněný Tesco mobile). I přesto, že mnoho tamních virtuálních operátorů spolupracuje s některým z lídrů a tito velcí hráči tak mají na jejich cenotvorbu vliv, znamenal jejich nástup značné snížení volání i internetu.
U nás se ovšem nástup konkurenčnějšího prostředí neustále odkládá. Podle předsedy ČTÚ Pavla Dvořáka se měli virtuální operátoři díky aukci kmitočtů prodrat na náš trh už letos na podzim. Jeho výrok z února však „přebilo“ novější vyjádření mluvčího úřadu Františka Maliny, který vidí příchod „nového koštěte“ až na příští rok. Mimo jiné má totiž celý rok probíhat analýza toho, že u nás nefunguje konkurence. Jak vidno, jde o neuvěřitelně složitý úkol, ze kterého jistě vznikne exaktní fundovaný rozbor zvící alespoň 2 000 normostran, který objevně prohlásí, že volání je u nás drahé, že tu nemáme virtuální operátory, a tak dále, a tak dále. Regulátor, který by tak měl ceny zatlačit dolů je tak naopak zvyšuje, neboť místo rozbití cenového kartelu reguluje příchod konkurenčních firem. Slovákům a celému zbytku Evropy tak zatím můžeme jen tiše závidět.