Elektromobilita zajímá nejenom Čínu

02.02.2012 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Rozvoj fotovoltaiky je spojován s rozvojem elektromobilů. A rozvoj elektromobilů s rozvojem systémů ukládání elektřiny. Do budoucnosti elektromobility investuje Dánsko, Izrael i Čína.

Další rozvoj fotovoltaiky bývá spojován s rozvojem elektromobilů, například proto, že se stále více montují fotovoltaické panely na parkoviště a krytá stání. A také proto, že jak bude přibývat elektromobilů, bude možné čím dál víc elektřiny použít pro jejich nabíjení namísto jejího prodeje do sítě za často nevýhodně nízkou cenu v období mimo špičku.

Zvýšená výroba elektromobilů určitě přinese i výrazné zvýšení dostupnosti velkých akumulátorů a patrně i výrazné snížení jejich ceny. To by zase zpětně mohlo stimulovat používání akumulátorových baterií jako zásobníků elektřiny v domech s fotovoltaickými systémy.


Ukládání elektřiny za elektroměrem


V poslední době se začíná uvažovat o systémech pro ukládání elektřiny „za elektroměrem“, na straně odběratele. Pokud se ale neobjeví nějaká úplně nová technologie, tak budou velké akumulátorové baterie asi stále dosti drahá záležitost (zdá se, že to platí už víc než 100 let).

Mnohem příznivější ale mohou být ceny použitých baterií. Využitelná kapacita každého akumulátoru se časem snižuje a u elektromobilu je snížení kapacity docela zásadní problém, zatímco pro ukládání elektřiny v domě je v zásadě rozhodující hlavně cena na uloženou kWh.

Pokud koupíme dvě použité baterie s 80% kapacitou za polovinu nebo třetinu ceny, tak to může být výhodné. Zatím není jasné, jaký bude osud vyřazených baterií, jasné ale je, že by se musely nějak recyklovat a je možné, že jejich cena by mohla být téměř nulová respektive daná tržními principy, tj. poptávkou po nich. 


Příklad z praxe


Spotřeba mé domácnosti je řádově 10 kWh/den a kapacita baterií elektromobilů je zhruba v tomto řádu. Například Peugeot iOn má modulární baterii (moduly po 4 nebo 8 článcích) s celkovou energetickou kapacitou 16 kWh a napětím přes 300 V.  I kdyby se kapacita snížila na polovinu a část článků bylo třeba vyřadit, stále by to mohlo být použitelné pro ukládání elektřiny.

Problém je, jaká by byla zbytková životnost takové baterie, obecně ale platí, že v tomto použití (prostředí bez mechanických vibrací, s menšími teplotními extrémy, menší vybíjecí proudy a pod) by byla zbytková životnost delší než ve vozidle (Battery Life and How To Improve It).

Jestli použité automobilové baterie najdou nějaké využití a zda ono ukládání elektřiny na úrovni jednotlivých domů vůbec bude mít smysl, je zatím nejasné a bude třeba si na to počkat. Jako nápad je to ale pěkné.


Dánsko chce celostátní nabíjecí systém


Rozhodně se ale už vážně počítá s využitím přebytků elektřiny pro nabíjení elektromobilů. Dánsko, nedávno přišlo s velmi odvážnou energetickou koncepcí, která počítá s úplným přechodem na obnovitelné zdroje do roku 2050. V Dánsku to znamená především ještě větší využití větrné energie; to je ovšem bez možnosti akumulace docela problém.

Dánská energetická společnost DONG Energy uvažuje o vybudování celostátního nabíjecího systému pro elektromobily, který by umožnil využít přebytků větrné elektřiny a plnil tak funkci jakéhosi vyrovnávacího systému.

Skoro to vypadá, jako když potřeba využít přebytky z obnovitelných zdrojů předbíhá rozvoj elektromobilů, který je zatím brzděn právě nedostatečnou kapacitou akumulátorů a jejich vysokou cenou. Vytvoření rozumně husté sítě nabíjecích stanic ale nepochybně většímu rozšíření elektromobilů pomůže.

Tato firma už také investovala do společnosti LiTHIUM BALANCE A/S, která vyrábí řídící systémy pro lithium iontové baterie. Právě inteligentní řídicí systémy a software jsou velmi důležité pro tento druh aplikací.


V Izraeli sází na solární energii


Také v Izraeli, kde má solární energie dlouhou tradici (alespoň pro ohřev vody), se objevil podobný projekt. Začínající společnost Better Place je připravena zahájit program umožňující rozšíření elektrických vozidel v Izraeli.

První elektromobily (Renaulty vyráběné v Turecku) by se měly začít dodávat na trh již začátkem příštího roku. Společnost Better Place plánuje využít zmíněných dánských zkušeností a vytvořit systém pro nabíjení elektromobilů, kde by řídicí systém nabíjení byl propojený do sítě a nabíjecí plán pro každý automobil by bral v úvahu nejen stav baterie v autě a vzdálenost, kterou je třeba ujet, ale i momentální stav elektrické sítě a okamžitou cenu elektřiny. Nabíjení by tak bylo optimalizováno podle všech uvedených kritérií. Opět by přidanou hodnotou byla možnost vyššího využití obnovitelných zdrojů, které by takovýto distribuovaný systém ukládání elektřiny umožnil.

Zdá se, že se vytváří velmi úzká vazba mezi elektromobily, akumulací elektřiny a obnovitelnými zdroji (především slunce a vítr). Automobily hrají v naší civilizaci významnou roli a lidé jsou ochotni za ně utrácet velké peníze, je tedy možné, že přechod na elektromobily vytvoří prostor k většímu podílu obnovitelných zdrojů ve výrobě elektřiny a prostor distribuované pro ukládání elektřiny (na úrovni jednotlivých domů).


Zachrání elektromobily Čínu?


Čína, která je dnes největším trhem pro automobily na světě, také výrazně podporuje rozvoj elektromobility. Zdá se, že jedním z důvodů je i to, že by to mohlo snížit znečištění vzduchu ve velkých městech.

V Číně už dnes existuje 25 měst, kde je rozvoj elektromobility podporován více než ve zbytku země. Jsou i města, kde se prý musí o registraci nového auta losovat; pokud si ale koupíte elektromobil tak vám jej zaregistrují bez problémů.

Zajímavá zpráva je, že se uvažuje i o výměnných stanicích pro akumulátory namísto klasického dobíjení. To by mimochodem mohlo zvýšit nabídku použitých leč ještě funkčních akumulátorů.

Vypadá to, že se v tomto oboru dějí zajímavé věci, doufejme, že se do toho časem zapojí i Česká republika.

Článek vyšel původně v magazínu Nazeleno.cz

Autor článku

Karel Murtinger  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY