Prodej zboží po internetu se v některých oborech pomalu stává dominantní prodejní metodou. Původní výhoda e-shopů, totiž nejnižší možné ceny, částečně zůstává i nadále, ale na internet ženou nakupující i další výhody elektronického obchodování. Velká nabídka zboží a dostatek informací o něm. Jak využít těchto výhod a úspěšně na internetu nakoupit?
Článek je čtvrtým z minisérie o nakupování s mobilem a internetem.
Jak vybrat zboží
K nalezení zboží v e-shopech je možné využít vyhledávače, jako jsou Google nebo Seznam. Ještě lépe poslouží specializované vyhledávače zboží, například zboží.cz nebo heureka.cz. V takovém vyhledávači si už předem můžete odfiltrovat obchody, které mají hledané zboží skladem, a také si je třeba seřadit podle ceny.
Opravdu chcete nejlevnější?
Na internetu je samozřejmě možné prohledávat v tisících nabídek a vybrat, právě pomocí specializovaných vyhledávačů, obchod, kde je zboží nejlevnější. Nesmíte ovšem zapomenout na to, že se k ceně zboží připočte také poplatek za balné a poštovné, který může zdánlivě výhodnou nabídku změnit. Měli byste také předběžně počítat s komplikacemi, jako jsou vrácení zboží nebo reklamace. Právě celková kvalita služeb je podle mnoha průzkumů to, co rozhoduje o tom, kde lidé nakupují. Někdy by se totiž ta nejnižší cena nemusela vyplatit.
Je zboží opravdu skladem?
Mnoho e-shopů s informací o tom, jestli mají příslušné zboží na skladě, nehraje úplně čistou hru. Nejčastější lišácké řešení je, že se uvede „skladem u dodavatele“. Rychlost dodání, tedy potvrzení toho, jestli zboží skutečně bylo na skladě e-shopu, je pro mnoho z nás tím hlavním důvodem vracet (nebo nevracet) se k určitému elektronickému obchodu.
Zaplatím a zboží nedostanu, budu reklamovat a nedostanu své peníze zpět
Samozřejmě u velkých a známých e-shopů není třeba se ničeho bát. Většina menších e-shopů nabízejících elektroniku a počítačovou techniku funguje také velmi dobře, protože pracují vlastně jen jako prodejní kanál distributorů, kteří pro ně zajišťují celý logistický proces. Stejně tak e-shopy přímých zastoupení značek, výrobců nebo dovozů zboží. Dobrým vodítkem je také členství e-shopu v Asociaci pro elektronickou komerci (APEK), která zajišťuje certifikaci obchodů. Na webové stránce e-shopu by zásadně měly být uvedeny všechny kontaktní údaje včetně registračních údajů (název firmy, právní forma, adresa – ne PO Box). E-shopům, které na webu tyto informace neuvádějí, je třeba se vyhnout.
Jak si nechat zboží doručit a jak zaplatit
Osobní odběr, velmi používaná metoda dopravy a platby, vlastně popírá jednu z hlavních výhod elektronických obchodů – nákup z pohodlí domova. Na internetu si sice zboží vyberete, ale přijdete si pro ně na výdejní místo e-shopu, kde zaplatíte hotově nebo kartou. Jistě, ušetříte za balení, dopravu a také si můžete zboží hned zkontrolovat a ověřit jeho funkčnost. Asi proto je tato metoda stále tolik oblíbená a nutí e-shopy, aby si budovaly kamenné pobočky.
Stále populární je také dobírka, kdy za zásilku zaplatíte při převzetí pošťákovi nebo kurýrovi, případně na poště. Také tady je asi hlavním důvodem nedůvěra kupujících, kteří neradi platí předem, a proto preferují model „z ruky do ruky“. Na druhou stranu je ale tato metoda asi nejdražší, protože pošta i kurýrní služba si za dobírku naúčtují vždy něco navíc.
Kdo nakupuje v zahraničí, jistě si již zvykl (musel zvyknout) na platbu kartou. I u nás mnoho obchodů platbu kartou nabízí. Zadávání čísla karty do formuláře na internetu však stále mnoho lidí považuje za nebezpečné, a tak se tento způsob platby podílí na nákupech na internetu jen malým procentem.
Výhody platebních karet doplněné o velmi vysokou bezpečnost nabízejí bankovní platební tlačítka. Místo zadávání čísla platební karty vás e-shop přesměruje na stránky vašeho internetového bankovnictví, kam se přihlásíte běžným způsobem a zautorizujete již připravený platební příkaz. Takový způsob platby je bezpečný, a přitom okamžitý: e-shop dostane v reálném čase potvrzení, že částka byla převedena na jeho účet, a může tedy zboží hned odeslatí.
Reklamace, vrácení zboží
Podle zákona má každý, kdo nakupuje přes e-shop, možnost vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dní od koupě. Každý e-shop by měl mít nastavena pravidla, jak lze tohoto práva využít. Samozřejmě, když zboží vrátíte poškozené, škodu budete muset uhradit. Další reklamace a uplatnění záruky už funguje stejně jako při nákupu v kamenném obchodě.
Autor článku je jednatelem společnosti Agmo.