Úhrady za služby na internetu nebo za parkování odesláním esemesky jsou jednoduché a pohodlné. V současné době se podobným způsobem v ČR každý rok zaplatí kolem dvou miliard korun. Poskytování služeb placených pomocí SMS a způsob jejich komunikace se řídí tzv. Kodexem, který je k dispozici na stránkách Asociace provozovatelů mobilních sítí. Provozovatelé mobilních platebních služeb dělají maximum pro to, aby služby a jejich propagace byly v pořádku, a také naprostá většina je. Přesto se sem tam objeví nějaký prohřešek proti zmiňovanému kodexu. Na co si tedy dávat pozor?
Článek je třetím z minisérie o nakupování s mobilem a internetem.
Nesprávné informace o službě
Nejčastějším prohřeškem, který spolu s operátory musíme občas řešit, je neposkytnutí všech informací k nabízené službě nebo jejich poskytnutí takovou formou, která není úplně jasná. Výše zmíněný kodex tuto problematiku přesně definuje. V kostce se dá říci, že povinností poskytovatele služby je jednoznačně upozornit na její cenu, je třeba jasně uvést jméno provozovatele, kontaktní webové stránky a telefonní číslo na infolinku.
Naprostá většina poskytovatelů služeb je s těmito pravidly seznámena a dodržuje je. Pokud tedy uvidíte nějakou službu, která je propagována bez uvedení těchto informací, měli byste k takové službě přistupovat s preventivní opatrností.
Opravdové podvody
V nedávné době se hodně psalo o podvodné službě GSM Lokátor, která slibovala zjišťování polohy mobilních telefonů. Samotná služba byla podezřelá již tím, že se informace o ní šířila pomocí e-mailového spamu. Aplikace nebyla vůbec předem schválena a porušovala několik pravidel výše uvedeného kodexu. Takové věci se řeší obvykle velmi rychle, a to zastavením platebního kanálu, což byl i případ uvedené podvodné služby.
Druhým způsobem zneužití, který jsme několikrát zaznamenali, bylo zneužití služby koncovým uživatelem (ne poskytovatelem služby). Typickou situací může být například, když hráč jakékoliv on-line hry potřebuje navýšit kredit a rozhodne se spamovat podobnými SMS. Analogií je situace, kdy by vás pod falešnou záminkou někdo vyzval, abyste za něj třeba zaplatili účet za telefon. Poslal by vám e-mailem číslo účtu operátora a variabilní symbol. V těchto případech musíme apelovat na úsudek příjemců takové zprávy. Doporučujeme všem, aby na zprávy od neznámých odesílatelů neodpovídali, aniž by si dříve ověřili, o co se jedná.
- Nejčastější podvody u mobilních plateb:
- - služby slibující například lokalizaci nebo odposlouchávání libovolného telefonu po odeslání SMS v příslušném tvaru na uvedené Premium SMS číslo;
- - údajná výhra ve spotřebitelské soutěži (do níž se zákazník nikdy nepřihlašoval), kdy stačí zaslat „ověřovací“ či „potvrzovací“ SMS v příslušném tvaru na uvedené Premium SMS číslo.
-
- falešná upozornění od operátora vyžadující odeslání SMS v příslušném tvaru na uvedené Premium SMS číslo pro zamezení deaktivace, odposlechu či krádeže SIM karty.
Možnosti reklamace
Nejčastěji se zákazníci na operátory a poskytovatele mobilních plateb obracejí v okamžiku, kdy obdrží od svého operátora vyúčtování (fakturu). Služby na bázi Premium SMS se někdy na faktuře skrývají pod zvláštními nadpisy. V případě T-Mobile jako „Zprostředkované služby“ a také jako „Platební služby“. Často si uživatelé s těmito položkami nespojí, že použili například SMS jízdenku nebo zaplatili parkovné v obchodním centru pomocí SMS. Někdy také uživatelé reklamují SMS platby, které určitě neuskutečnili, a když jim poskytneme více informací, například že šlo o platbu za on-line hru, sami zjistí, že oním hráčem byli oni sami nebo často jejich děti.
V každém případě je povinností všech poskytovatelů platebních služeb provozovat infolinky a reagovat na zákaznické požadavky zadané po telefonu nebo e-mailem. V případě opravdu jednoznačného porušení pravidel je možné požádat o vrácení prostředků.
Od 1. května také platí novelizovaný zákon o platebním styku, který SMS platby zařazuje mezi platební metody, jejichž poskytovatelé spadají pod regulaci České národní banky. Potřebné oprávnění nebo registraci u ČNB získali všichni mobilní operátoři a měli by ji mít také všichni na ně napojení poskytovatelé platebních služeb, tzv. agregátoři.
Regulace platebních služeb má pro mobilní platby velký význam. Přispěje ke zvýšení transparentnosti a bezpečnosti celého procesu. Odstranění mezičlánků v platebním procesu povede i ke zlevnění platebních služeb. Zvýšení jistoty spojené s dohledem nad touto platební metodou jistě přinese další rozvoj mobilních plateb do dalších oblastí. Fakt, že mobilní telefon je dnes v kapse nebo kabelce snad každého občana ČR, tomu jistě přispívá.
Autor článku je jednatelem společnosti Agmo.