Vedle internetu se však o své místo na maloobchodním slunci již několik let hlásí mobilní telefony, díky nimž se mohou maloobchody dostat ještě o krok blíž ke svým zákazníkům a vzájemnou interakci ještě více urychlit i zefektivnit.
V loňském roce zpracovala celosvětová síť poradenských společností KPMG dotazníkové šetření s cílem zjistit, jak spotřebitelé využívají v běžném životě internetové a mobilní technologie jako nový nákupní kanál. Výzkum se týkal více než 5 600 spotřebitelů ve 22 zemích. Výsledky potvrdily, že roste počet těch, kteří pozitivně přijímají nové formy nákupu nejen prostřednictvím internetu, ale i mobilních telefonů. Jsou ochotni v nich akceptovat reklamu a prostřednictvím těchto médií si vyměňují informace a zkušenosti.
Téměř polovina nakupuje nebo platí mobilem
V roce 2010 více než 46 procent respondentů uvedlo, že využívají mobilní telefony pro vyřizování bankovních transakcí, a více než 28 procent potvrdilo, že přes mobil realizují také maloobchodní nákupy. Toto číslo je o to významnější, podíváme-li se o dva roky zpět – v roce 2008 podíly činily jen 27 procent u finančních, respektive 10 procent u maloobchodních transakcí.
Mladí vedou, ale starší generace nezaostává
Dle očekávání jsou v obou případech aktivní zejména mladší spotřebitelé. Ale i starší generace si k moderním technologiím a jejich funkcím postupně hledá cestu – 18 procent respondentů starších 55 let uvedlo, že přes mobilní telefon provádějí bankovní operace, a 15 procent nakupuje.
Nižší podíl starších spotřebitelů ochotných využívat moderní technologie, jako je mobilní telefon, k jiným účelům než ke komunikaci souvisí také s faktem, že se jejich nákupní zvyklosti mění velmi pomalu. Také neustálá miniaturizace telefonních přístrojů vede k tomu, že je starší generace obtížněji využívá, neboť má potíže s jejich obsluhou a nevidí na displej.
Dynamická Asie
Závěry výzkumu potvrdily, že nejrychleji v oblasti mobilních transakcí a nakupování roste Asie, kde více než 41 procent dotázaných potvrdilo, že kromě komunikace využívají své mobilní telefony také pro vyřízení svých finančních operací či pro nákupy zboží a služeb v rámci aktivit v oblasti e-commerce. V ostatních částech světa pak byl průměr jen 28 procent.
Obavy o osobní údaje
Průzkum však také ukázal, že rostou obavy a pochybnosti v otázce bezpečnosti a ochrany osobních údajů. V nejvyspělejších zemích má tyto obavy 46 procent respondentů, v tzv. zemích BRIC (Brazílie, Indie, Čína, Rusko) pak dokonce až 80 procent dotázaných.
Varující také je, že ve srovnání s obdobnými šetřeními v minulosti obavy ze zneužití informací neklesají. Více než polovina respondentů proto požaduje vyšší záruky a souhlasí také s externí kontrolou a právní regulací. Přesto jsou spotřebitelé stále ochotnější poskytovat některé své osobní údaje nebo umožnit komerčním subjektům zjistit jejich aktuální lokaci prostřednictvím GPS pro využití v reklamě či poskytnutí rychlé nabídky. Výměnou očekávají benefity v podobě bezplatných služeb či nižších cen.
Reklama v mobilu? Zákazníci nejsou proti
Průzkum také ukázal, že spotřebitelé jsou ochotni akceptovat reklamu a propagační zprávy, a dokonce platit za některé aktivity, jako je hraní her, sledování či poslouchání audiovizuálního obsahu apod. To je dobrá zpráva pro telekomunikační a mediální společnosti, které tak mohou využít nové obchodní příležitosti a dostat se na nové trhy.
V oblasti telekomunikací, maloobchodu, finančních služeb, médií a zábavního průmyslu proto můžeme očekávat dynamický vývoj.
Jakékoliv nové formy distribuce využívající mobilní a on-line technologie však budou muset zohlednit fakt, že důvěra, bezpečnost a ochrana osobnosti zákazníků jsou základními podmínkami pro jejich rozvoj.
Autorka článku působí jako Partner odpovědný za služby pro maloobchod ve společnosti KPMG Česká repulika.