Podomní prodejci elektřiny útočí: Jak se bránit?

28.07.2011 | , Finance.cz
FIRMY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Už se u vašich dveří zastavili podomní prodejci? Nabízeli vám levnější elektřinu nebo plyn? Podepsali jste jim, co chtěli, nebo jste se ubránili? Jaké triky podomní prodejci elektřiny používají? Co dělat, pokud chcete od smlouvy odstoupit?

Naletěli jste podomnímu prodejci elektřiny? Nejste sami. Lidí, kteří mají zkušenosti s podomním prodejem, přibývá. Jednoho květnového dne zazvonil sympatický muž v obleku také u Jany Krečové a hned spustil: „Nebojte se, nejsem žádný podomní prodejce.“

Překvapené ženě vysvětlil, že přišel kvůli elektřině a plynu, vyžádal si starší faktury za energie s tím, že dochází ke změně fakturační adresy a faktury za elektřinu i plyn jí nyní budou chodit z nové adresy. Do formuláře si opsal její adresu a další potřebné údaje a vyžádal si její podpis. Paní Krečová ve skutečnosti podepsala smlouvu s novým dodavatelem plynu.

Takové jednání podomních prodejců elektřiny nebo plynu není nic neobvyklého. Podobné zkušenosti lze číst v řadě internetových diskuzí. Podomní prodejci se vám nemusí vždy představit jako zástupci firmy, jejíž elektřinu nebo plyn vám chtějí prodat. Někdy mlží a tvrdí, že jsou od vašeho stávajícího dodavatele. Pod touto záminkou si vyžádají staré faktury a pak vás přesvědčí, že potřebují jen podepsat "nějaké změny" nebo vám nabídnou několikaprocentní slevu na energii.


Staré faktury podomním prodejcům nedávejte!


Proč potřebují podomní prodejci elektřiny vaši starší fakturu? Odpověď je jednoduchá – pohodlně si z ní opíšou veškeré potřebné údaje do nové smlouvy. Kromě žádosti o přestup k novému dodavateli vám dají zpravidla také podepsat plnou moc, kterou jim dáváte právo, aby za vás vyřídili výpověď u vašeho stávajícího dodavatele.

Paní Krečová vůbec netušila, že podepsala žádost o změnu dodavatele. „Vše jsem se dozvěděla až od dcery, když jsem se zmínila, že u mě byl nějaký muž a chtěl po mně staré faktury za elektřinu,“ vypráví žena. Podomní prodejce v tomto případě zastupoval společnost Energetické centrum, jejíž vyjádření k podomnímu prodeji se nám ani po opakované urgenci nepodařilo získat.

Dcera hned zavolala na informační linku Energetického centra, kde jí poradili, abychom si z webových stránek Energetického centra stáhli formuláře odstoupení od smlouvy, vyplnili je a poslali poštou. Odstoupení od smlouvy jsem jim zaslala hned druhý den s tím, že si nepřeji, aby dávali u mého stávajícího dodavatele elektřiny i plynu výpověď,“ pokračuje paní Krečová.


Jak odstoupit od smlouvy?


Asi tři týdny čekala na odpověď, zda její žádost o odstoupení od smlouvy byla akceptována. Ze zákona má totiž zákazník právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od jejího podepsání bez udání důvodů. „Nakonec mi přišel dopis, ve kterém Energetické centrum sice akceptovalo moji žádost o odstoupení od smlouvy, nicméně mi napsali, že si budu muset najít nového dodavatele a uzavřít s ním novou smlouvu,“ říká žena.

Paní Krečová neváhala a zavolala na informační linku svého stávajícího dodavatele, kde se dozvěděla, že výpověď již byla podána. A to i přesto, že s odstoupením od smlouvy u Energetického centra neotálela a žádala, aby výpověď u jejího stávajícího dodavatele nebyla podána.

Musela jsem tedy vyplnit a podepsat formulář, v němž jsem odvolala výpověď u mého původního dodavatele,“ pokračuje paní Krečová s tím, že dnes by si již věděla rady, pokud by u jejích dveří zvonil muž v obleku a požadoval její staré faktury za energie.


Shrnutí: Jak jednat s podomním prodejcem?


  • Ověřte si totožnost prodejce, který vás doma kontaktuje s nabídkou levnější elektřiny či plynu.
  • Veškeré předložené informace si ověřte také u dodavatele, jehož jménem obchodní zástupce vystupuje.
  • Pokud se vám v jednání podomního obchodníka cokoliv nezdá, nepodléhejte tlaku a neuspěchejte vaše rozhodnutí o možném podpisu smlouvy – nejlépe nic nepodepisujte, dokud si to řádně neprostudujete.
  • Nejprve si nechte jen předložit návrh smlouvy, obchodní podmínky a platný ceník.
  • V podepisovaných smlouvách čtěte i všechny texty malým písmem a vyžadujte informace o všech poplatcích, které by připadaly v úvahu.
  • Informujte se zejména na délku výpovědní doby, a zda by byla smlouva na dobu určitou nebo neurčitou.
  • Nezapomeňte, že seriózní obchodník je vám ochoten dát dostatek času na rozmyšlenou.


Podomních prodejců elektřiny přibývá


Podobné praktiky využívají i jiní obchodní zástupci alternativních dodavatelů. Například firma Centropol. „Firmě Centropol naletěl i můj příbuzný. Domácnosti obcházejí obchodní partneři firmy Centropol a smlouvy sepisují pro tuto firmu, nejsou to tedy zaměstnanci Centropolu. Někdy se podvodně představují jako dominantní distributor ve vašem bydlišti (např. ČEZ apod.). Lákají vás na 10% slevu elektřiny. Formulář smlouvy s Centropolem je schválně napsaný tak, že umožňuje podvodné jednání prodejců. Vymámí z vás vaši fakturu za elektřinu a podle té sepíšou jménem Centropolu smlouvu,“ svěřil se jeden ze čtenářů v diskuzním fóru magazínu Cenyenergie.cz.

Společnost Centropol se podle vyjádření svého zástupce Lukáše Pokrupy snaží takové chování podomních prodejců omezit. Prodejci se podle etického kodexu musí zákazníkovi představit: „Prodejce se vždy jasně a zřetelně představí vlastním jménem a identifikuje se tak, aby zákazník nemohl být uveden v omyl. V představení prodejce vždy jasně zazní, že je zástupcem společnosti Centropol Energy a.s.,“ píše se v kodexu obchodního zástupce firmy Centropol.

Každý získaný zákazník je telefonicky kontaktován a tím si chování prodejce kontrolujeme a potvrzujeme si správnost zákazníkova rozhodnutí. Například jedna z prvních otázek telefonického rozhovoru je, zda se obchodník přestavil jménem naší společnosti a byl označen. V případě, že obchodník v terénu postupuje v rozporu s pravidly, je s ním ukončena spolupráce,“ dodává Lukáš Pokrupa.


Shrnutí: Jak odstoupit od smlouvy?


  • Pokud jste doma neuváženě podepsali smlouvu s obchodním zástupcem, máte ze zákona právo od ní písemně odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce do 14 dnů.
  • Jestliže dosud nedošlo k plnění dodávky zboží či služeb dodavatelem (tedy pokud vám elektřinu či plyn stále dodává původní dodavatel), můžete od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce do 1 měsíce.
  • Dodavatel vás na tyto možnosti musí upozornit písemně, jinak platí jednoroční lhůta k odstoupení od smlouvy!
  • Vaše odstoupení je nutné dodavateli doručit v zákonné lhůtě písemně (ideálně doporučeně a s dodejkou) – nejlépe si odstoupení připravte dvakrát a jednu kopii si ponechte. Dodavatel vám pak musí vrátit případné zaplacené poplatky do 30 dnů od převzetí odstoupení.
  • Je třeba dbát na to, že možnost odstoupení od smlouvy daná zákonem neplatí, jestliže jste si sami vyžádali osobní návštěvu dodavatele.
  • POZOR! V některých smlouvách bývá takové pozvání malými písmeny zmíněno a předpřipraveno – vše si proto raději důkladně přečtěte, než smlouvu podepíšete!


Motivace podomních prodejců? Zisk


Podomní prodejci, kteří zvoní u našich dveří a nabízejí nám levnější elektřinu nebo plyn nejsou většinou jejich zaměstnanci energetických společností. Zpravidla jde o obchodníky z externích firem. Jejich cílem je pochopitelně podepsat co nejvíce smluv, za které dostanou provizi. Ne vždy se proto etickými kodexy a pravidly řídí.

Jak ostatně potvrzují slova čtenářky Pavlíny, která popsala jednání obchodního zástupce následovně: „Zpočátku mě jeho jednání úplně zmátlo, myslela jsem si, že je z RWE a přišel udělat odečet plynu. Vůbec totiž na začátku neřekl, o co jde, jen chtěl, zda bych mu mohla přinést jedno z posledních tří vyúčtování za plyn, aby se podíval, jakou mám spotřebu, protože prý budou mít nějakou levnější cenu. Až potom, co mi začal vykládat o garanci nižší ceny, a já se zeptala, jaké jsou podmínky (protože jsem vůbec netušila, že by RWE něco takového nabízelo), tak mi řekl, že by mi za cca 3 měsíce začaly chodit nové faktury a že jediný rozdíl je v tom, že nebudu odebírat plyn od německého dodavatele, ale od české společnosti, kde budu mít nižší cenu plynu. Když mi pak ukázal vzor faktury s hlavičkou Centropol, pochopila jsem teprve, že mi vlastně přišel nabídnout změnu dodavatele.

Jak společnost Centropol takové jednání podomních prodejců, kteří nabízejí její produktky řeší? „Takové podněty řešíme urgentně a zjišťuje se případná závažnost provinění. I na základě podaných informací z verifikačního rozhovoru. V případě, že obchodník lže, nemá u nás místo a odchází. Bohužel mnohdy přímo ke konkurenci,“ říká Lukáš Pokrupa.


Podomnímu prodejci elektřiny se nedejte


Dávejte si pozor na to, koho pouštíte do svého bytu nebo domu. Být ve střehu se vyplatí. Pamatujte na to, že nemáte povinnost ukazovat své staré faktury za elektřinu nebo plyn. Podomní prodejce nemá právo je po vás požadovat a pokud bude argumentovat tím, že jde udělat odečet plynu nebo elektřiny, pak vězte, že odečet měřidel provádí vždy zástupci distributorů (tedy ČEZ, RWE, E.ON, Pražská energetika). A v žádném případě po vás nebudou chtít předkládat faktury.

Článek vyšel původně v magazínu Nazeleno.cz

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY