Lidé ve Spojených státech před Vánocemi a během nich mírně zvýšili útraty, a obchodníkům tím zlepšili náladu. Loňský pokles se tak neopakoval, uvedl SpendingPulse ze skupiny MasterCard Advisors, který sleduje všechny typy plateb včetně hotovosti.
Maloobchodní tržby od 1. listopadu do 24. prosince podle SpendingPulse vzrostly o 3,6 procenta, ale před rokem se o 3,2 procenta snížily. Loňský vývoj ovlivnila rostoucí nezaměstnanost a úvěrová krize, kdy se kvůli obavám bank ze ztrát zhoršila dostupnost spotřebitelských půjček.
Po přepočtu na jeden den navíc, který letos vyšel mezi Dnem díkůvzdání a Vánocemi, se tržby zvýšily o procento. Spotřebitelské výdaje se na ekonomické aktivitě USA podílejí zhruba 70 procenty.
Vyšší by měly být i zisky prodejců, protože obchody za poslední rok zlepšily plánování pohybu zásob, aby lépe odpovídalo vývoji poptávky mezi spotřebiteli. Hlavně se potřebovali vyvarovat vyskladňování zásob s výraznými slevami.