Evropský rozpočet pro období 2007 – 2013 vyčlenil pro Českou republiku částku 773,9 miliardy korun, tedy 26,7 miliardy eur. Zájemci o tyto dotace mají proto nejvyšší čas na přípravu. Inspirací pro tuzemské žadatele může být zkušenost Plzeňských městských dopravních podniků. Ty již za 66 miliónů z fondů Evropské unie modernizovaly svůj vozový park. Tyto prostředky Plzeňské městské dopravní podniky získaly s pomocí firmy KPMG Česká republika. Díky dotaci ze Společného regionálního operačního programu v Plzni pořídili čtyři nízkopodlažní tramvaje a optickou a zvukovou signalizaci pro více než sto trolejbusů, tramvají a autobusů, což byla jedna z největších dotací, jaké byly u nás uděleny na podporu regionální dopravy.
O peníze z fondů může žádat každý
Právě subjektům, které se zajímají o možnosti dotací z fondů EU, ale nemají prozatím zkušenosti či kvalifikované pracovníky, pomáhají s přípravou projektové dokumentace specializované firmy, jako je například KPMG Česká Republika. „Jen za loňský rok jsme pomohli českým žadatelům zpracovat projekty v úhrnném objemu 210 milionů korun, z čehož samotné dotace činily 157 milionů korun. V letošním roce plánujeme zpracovat žádosti o dotace v celkovém objemu 250-300 milionů korun,“ zdůrazňuje Tomáš Kulman. V rámci poskytování komplexních služeb nabízí firma klientům i podporu v realizační fázi projektu a následně je schopna zajistit i audit projektů, pro něž je tento krok příslušnou metodikou předepsán. Většina firem či obcí se domnívá, že možnost získání dotací z fondů EU se jich netýká. Opak je ale pravdou. V zásadě jsou strukturální fondy určeny všem subjektům ze soukromé a veřejné sféry, neziskovým organizacím, samosprávě či obcím, které však splní kritéria kladená na žadatele.
S přípravou žádosti pomohou odborníci
Příprava samotné žádosti o udělení dotace na konkrétní projekt trvá necelé dva měsíce. Srdcem žádosti bývá kompletní příprava všech povinných a nepovinných příloh. „Vzhledem k různým variantám projektu je třeba zvažovat i různé cesty. Nakonec společně s klientem volíme tu, která se jeví jako nejrealističtější a ukazuje na optimální strukturu nákladů a přínosů, což v konečném zúčtování ovlivňuje celkové bodové hodnocení,“ říká Tomáš Kulman.
Klíčovými dokumenty žádosti jsou:
- Studie proveditelnosti
- Analýza nákladů a přínosů
Samotné přidělení či zamítnutí žádosti o dotaci závisí na několika kritériích, přičemž kvalita projektu a jeho samotná přijatelnost patří mezi ty nejdůležitější. Příjemce splňovat celou řadu kritérií, např. parametry stanovené pro drobného, malého a středního podnikatele, jako je počet zaměstnanců, obrat firmy, objem aktiv a podobně. Výše přidělených dotací pro jednotlivé projekty se samozřejmě liší případ od případu. Limity dotací jsou stanoveny určitým procentem z objemu uznatelných nákladů. „V novém programovacím období lze získat až 85 % z této částky, pro subjekty soukromého sektoru však tento limit bude podstatně přísnější. Bude zejména záležet na metodice příslušného operačního programu a může se lišit i region od regionu,“ popisuje Tomáš Kulman praktický postup přidělování dotací. Dotace přitom nejsou nárokové a proto může dojít i k situaci, kdy konkrétní projekt je sice vybrán, ale dotace není poskytnuta v požadované výši.
Zdroj: KPMG


Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
