Nevhodný dar zakoupený přes internet můžete vrátit i po Vánocích

14.12.2010 | , Finance.cz
FIRMY


Nakupování přes internet je vlastně nakupování “na dálku“ a dle českého občanského zákoníku je postaveno na roveň třeba objednávce přes katalog nebo na základě reklamy v časopise.

Vánoce jsou svátky klidu a míru. Skutečně to mohou být klidné svátky, pokud nemusíte na poslední chvíli vymýšlet a shánět vhodné dary pod stromeček. Pobíhání mezi obchody, které jsou naplněné podobnými opozdilci, by se každý nejraději zcela vyhnul. Nakupování dárků přes internet je pro tento účel docela dobrá metoda. Dárky je možné vybrat třeba i v obědové pauze a pak jen párkrát kliknout a všechno se už v podstatě obstará samo. Je však takové nakupování skutečně spolehlivé a nepřidělá vám spíš nové potíže a smutné pohledy pod stromečkem?


Pozor, spotřebitelé!


Při nakupování přes internet musíte být vždy obezřetní. Dávejte pozor na to, jaké své osobní informace poskytujete a komu. Největší nebezpečí zneužití vzniká při platbě kartou. Pokud plánujete takovou platbu, velmi pozorně čtěte a vypisujte všechny údaje. Zároveň je dobré mít jednu kartu přímo určenou pro elektronické platby, která je spojena s účtem s jen malou finanční částkou. Pokud totiž dojde ke zneužití údajů zloději, nedostanou se na veškeré vaše úspory.

Mnoho lidí před Vánocemi brouzdá nejrůznějšími e-shopy, kde dnes lze sehnat již opravdu vše. Objednávka zboží pak představuje klasickou spotřebitelskou smlouvu, ve které je spotřebitel chráněn jako slabší strana. Pokud na svátky nakupujete od jiných uživatelů internetu, třeba na internetových aukcích, tam je situace jiná. Koupě se odehrává mezi dvěma osobami, které jsou si sobě rovné a proto není třeba jednu právem chránit. Nejčastější rychlý předvánoční nákup však bude především prostřednictvím vztahu podnikatele v podobě internetového obchodu a spotřebitele jako kupujícího.

Internet je všudypřítomný a současná Evropa umožňuje čilý pohyb zboží přes hranice a proto ani spotřebitelé se nemusí omezovat v nakupování přes internet. V celé Evropské unii navíc platí poměrně vysoký standard spotřebitelské ochrany, takže ať už nakupujete v Německu, na Slovensku nebo jinde v tomto regionu, můžete si být jisti, že budete mít vždy minimálně stejná spotřebitelská práva jako při nákupu u nás doma.


Hledejte informace


Jak tedy poznáte slušný internetový obchod? Kromě toho, že si dáte větší pozor na informace, které poskytujete vy prodejci, měli byste se podívat, co vlastně prodejce říká o sobě. Ze zákona musí být spotřebiteli s dostatečným předstihem poskytnuty některé konkrétní údaje. Jedná se mezi jinými především o totožnost dodavatele a jeho adresu, případně registrační číslo, náklady na dopravu zboží, ujednání o platebních podmínkách a nejlépe i výslovné uvedení existence práva odstoupit od smlouvy. E-shopy, které nemají strach o kvalitu svého zboží, nebudou mít ani obavy upozornit zákazníka na jeho zákonem stanovené právo.

Nakupování přes internet je vlastně nakupování „na dálku“ a dle českého občanského zákoníku je postaveno na roveň třeba objednávce přes katalog nebo na základě reklamy v časopise. S těmito podobnými způsoby uzavírání smluv se vážou i speciální práva spotřebitele. Nejzajímavější je možnost odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů od obdržení výrobku a to bez udání důvodu. Pokud tedy dárek nebude to pravé ořechové, můžete vše vyřešit i po Vánocích, pokud se do čtrnáctidenního limitu vlezete. Je však nutné pamatovat na některé výjimky. Taková možnost se totiž nevztahuje na zboží podléhající rychlé zkáze (například exotické potraviny, sýry apod.), opotřebení či zastarání. Stejně tak je potřeba audio a video nahrávky a software vracet v neporušeném originálním obalu.


Přání bezproblémových svátků


Nakupování přes internet však není jen jedna nástraha na spotřebitele za druhou. Může představovat i užitečnou úsporu času a námahy. Závěrem už snad jen přání, aby se vám všechny problémy s nákupem dárků vyhnuly a stejně tak i starosti s kostmi v krku.

Autor článku

Tereza Vojtová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY