Prosté meziroční porovnání stejných období mezi roky 2010 a 2009 nemá dostatečnou vypovídací schopnost o skutečném vývoji na trhu osobních automobilů, neboť v roce 2009 působila v řadě zemí EU podpůrná opatření („šrotovné“) s různým termínem náběhu a ukončení (v některých zemí pokračují i v roce 2010). Z tohoto důvodu vidíme jako mnohem objektivnější pohled na situaci na trhu porovnání v delší časové řadě.
Čtyři v současné době největší trhy (Německo, Itálie, Francie a Velká Británie) tvoří cca 65 % trhu osobních automobilů v zemích EU27 + EFTA. Vývoj na těchto trzích za období od roku 2005 do roku 2010 (údaje za leden až květen) byl však, i vzhledem k výše uvedenému, značně odlišný.
Tři z uvedených nejsilnějších trhů (Německo, Itálie a Francie) vykazují typický sinusový (cyklický) charakter (avšak s různým fázovým posunem), naopak francouzský trh se jeví jako relativně nejstabilnější. To by bylo možno říci i o českém trhu osobních automobilů, pokud by však nebyl v uvedeném období deformován vysokými prodeji malých užitkových automobilů („přestavby“ z osobních vozů z důvodu nemožnosti odpočtu DPH pro osobní vozy).
První registrace osobních automobilů za leden až květen 2010 jsou ve Francii nejvyšší od roku 2005, v Itálii jsou na úrovni roku 2005. Naopak trh v Německu a ve Velké Británii je pod hodnotami dosahovanými v letech 2005 až 2008.
Zdroj: ACEA
Zdroj: ACEA
Trh osobních automobilů v zemích EU27+EFTA tedy zatím nedosahuje úrovně z let 2005 až 2008, údaje za leden až květen 2010 však signalizují možnou změnu vývojového trendu - obrat k mírnému růstu.