Nové možnosti využívání kreditních informací

18.04.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Máte již zaběhaný efektivně fungující systém řízení rizika? Pak by jste neměli nechat bez povšimnutí novinky ve službách skóringových agentur, které mohou ještě posílit efektivnost vašeho systému.

Hitem posledních let v řízení rizik z obchodních vztahů je trvalý monitoring bonity obchodních partnerů. Namísto objednání kreditní informace jednou za čas, jsou nově na trhu dostupné služby, které zajistí odeslání aktuální kreditní informace na sledovaného obchodního partnera vždy, když na něj skóringová agentura vytvoří novou analýzu. Navíc agentury některé klíčové informace o firmách sledují průběžně. Pokud třeba dojde k podání návrhu na vyhlášení konkurzu, pak se to o svém odběrateli dozvíte v rámci monitoringu od Coface Czech již druhý den.

Zásadní součástí služby monitoringu bonity obchodních partnerů je garance maximálního stáří analýzy. Podle vašich potřeb si můžete se skóringovou agenturou dohodnout nejdelší vámi akceptovanou dobu mezi dvěma analýzami. Standardní je garance nové analýzy nejpozději do roka, kdy lze očekávat nové roční výkazy hospodaření. Pokud tedy v průběhu roku nenastane žádný jiný důvod, proč by skóringová agentura vytvořila novou analýzu vámi sledovaného odběratele, udělá ji před koncem roční lhůty speciálně pro vás. Pokud například z důvodu objednání analýzy jiným klientem dojde k vytvoření analýzy v průběhu roku, dostanete ji i vy. Můžete tak získat i několik čerstvých analýz v průběhu roku za cenu pohybující se okolo běžné ceny za jedinou kreditní informaci.

Společnosti s pokročilými systémy řízení rizik někdy rozdělují sledované odběratele do skupin s různě intenzivním monitorováním bonity. Vedle skupiny s roční garantovanou četností analýz tak mají třeba skupinu s intenzivnější půlroční garancí četnosti analýz a skupinu s menší potřebou četnosti, kde stačí garance nové analýzy alespoň jednou za dva roky. Tomu samozřejmě odpovídá i cena, kdy kratší lhůta zdražuje službu, zatímco u delší, než roční garance vás monitoring vyjde pravděpodobně ročně levněji, než je běžná cena za jednu kreditní informaci.

Perličkou ve službách monitoringu pro nejpokročilejší systémy řízení rizik je omezení zasílání informací pouze o vámi definovaných podstatných změnách. Zpracování každé nové informace ve vašem systému zabírá nějaký čas a nějaké úkony vašich zaměstnanců. Pokud se vám tedy podaří nadefinovat okruh informací o monitorovaných odběratelích, které ve vašem systému řízení rizik nepovedou k žádné změně, můžete ušetřit na tom, když takové nepodstatné informace vůbec nedostanete. Přestože skóringová agentura několikrát občerství analýzu vašeho odběratele, nemusíte být obtěžováni pro vás nepodstatnými novinkami, dokud třeba nedojde ke změně maximálního kreditu nebo změně obratu přesahující 10%. 

Vedle monitoringu je novým trendem v oblasti kreditních informací integrace informačních systémů. Dávno už je pryč doba, kdy by skóringové agentury vystačily s odesíláním kreditních informací svým klientům dopisy nebo faxy. Běžně dnes umožňují objednání kreditní informace e-mailem nebo webovým rozhraním, stejně jako doručení kreditní informace na zadané e-maily a nebo jejich zpřístupnění registrovaným uživatelům na svých webových stránkách.
Novinkou posledního roku nebo dvou je systémová integrace. Pro větší klienty, kteří využívají tisíce kreditních informací ročně, nabízejí některé skóringové agentury propojení objednávání a doručování kreditních informací přímo do jejich systému řízení rizika tak, aby jejich specialisté nemuseli přeskakovat mezi aplikacemi, se kterými pracují, nebo se jakkoliv starat o přenos údajů z obdržených kreditních informací do svých systémů. Prostě v rámci své pracovní aplikace pro řízení rizik odešlou objednávku kreditní informace a do stanovené dodací lhůty jim v jejich systému přibudou požadované údaje.

V této části seriálu jsme se zaměřili na pokročilé služby skóringových agentur a jejich využití v rozvinutých systémech řízení rizik. Jelikož se jedná o relativně nové služby, jsou v nich výrazné rozdíly mezi jednotlivými skóringovými agenturami. Měli byste se před jejich využitím důkladně seznámit se skutečným obsahem služeb tak, abyste se vyhnuli případnému zklamání z rozporu mezi marketingovými hesly skóringové agentury a skutečnou podstatou jejích služeb.

Seriál jsme připravili ve spolupráci s  

Všechny již zveřejněné díly nejen tohoto seriálu naleznete na stránce serialy.finance.cz.

 

Získat s minimálními náklady nezávislý odborný názor na rizikovost vašich stávajících a potencionálních odběratelů, případně dodavatelů a konkurentů, na základě jejich historie, hospodaření, platební morálky a dalších údajů vám umožní kreditní informace.


Autor článku

Radek Laštovička  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY