Cena ropy na mezinárodních trzích výrazně ovlivňuje cenu pohonných hmot. A následně celou ekonomiku. Dražší ropa zdražuje cenu vstupů. Výrazný vliv na konečnou cenu nafty má samozřejmě i míra zdanění. Daňový výnos ze spotřebních daní je pro státní pokladnu rok od roku důležitější ve většině evropských zemí. Z dražší nafty nemá radost žádná firmy ani rodina. Náklady na jakoukoliv dopravu stoupají a inflační tlaky jsou na světě.
Vysoká daň u nafty = dopravci tankují jinde
Dopravci budou vždy tankovat v zemích, kde je nafta levnější. Vysoké zdanění nafty tak nevede k vyššímu daňovému výnosu z nafty, spíše naopak. Proto je pro státní pokladnu a ekonomiku důležité správné nastavení zdanění pohonných hmot. Konečná cena nafty závisí na ceně ropy na komoditním trhu, distributorské marži a zdanění pohonných hmot. Konečnou cenu nafty ovlivňuje spotřební daň i DPH. Daň z přidané hodnoty se přitom počítá i ze spotřební daně. V přiložené tabulce máme spotření daň u nafty v zemích OECD v roce 2012, přepočet na koruny je proveden dle aktuálního kurzu ze dne 3. 1. 2013.
Jak se liší zdanění benzínu a nafty?
Nejvíce se spotřební daň u nafty liší od spotřební daně u benzínu v Belgii, Dánsku, Francii, Německu, Řecku, Japonsku, Koreji, Norsku a Portugalsku. Spotřební daň v těchto zemích je nižší o více než 4 Kč na litr.Zdanění u nafty v Česku
Spotřební daň u nafty činí v Česku 10,95 Kč za litr. Nafta podléhala v roce 2012 základní 20% sazbě DPH. Zvýšení základní sazby DPH na 21 % od roku 2013 se pochopitelně promítne i do cen nafty.
Výpočet zdanění u nafty (v roce 2012)
| Text |
Nafta |
|---|---|
| Cena 1 litru nafty |
37,20 Kč za litr |
| Spotřební daň za litr |
10,95 Kč |
| Sazba DPH |
20 % |
| DPH za litr |
6,20 Kč (37,20 Kč: 120 x 20) |
| Celkové zdanění |
17,15 Kč (10,95 Kč + 6,20 Kč) |
|
Zdanění (v %) |
46,10 % |
vlastní výpočty autora
Spotřební daň u nafty
Rozdíly ve spotřební dani u nafty jsou v rámci zemí OECD vysoké. Výše spotřební daně u nafty se pohybuje od 0 Kč za litr nafty (Mexiko) po 17,90 Kč za litr nafty (Velká Británie).
- Nejnižší spotřební daň na litr nafty je v Mexiku (0 Kč), Novém Zélandu (0,06 Kč), Chile (2,28 Kč), USA (2,38 Kč), Kanadě (4,73 Kč), Japonsku (7,39 Kč) a Austrálii (7,55 Kč).
- Dalšími zeměmi s podprůměrnou výší spotřební daně u nafty jsou Polsko (7,93 Kč), Lucembursko (8,03 Kč), Island (8,09 Kč), Španělsko (8,79 Kč), Portugalsko (9,14 Kč), Finsko (9,16 Kč), Slovensko (9,24 Kč).
- Průměrná spotřební daň u litru nafty je v těchto zemích OECD: Dánsko (9,80 Kč), Maďarsko (9,81 Kč), Estonsko (9,87 Kč), Turecko (9,94 Kč), Řecko (10,34 Kč), Slovinsko (10,72 Kč), Belgie (10,79 Kč), Nizozemí (10,79 Kč).
- Nadprůměrná výše spotřební daně u litru nafty je Korea (10,89 Kč), Česko (10,95 Kč), Rakousko (10,97 Kč), Francie (11,02 Kč), Irsko (11,40 Kč) a Německo (11,80 Kč).
- Nejvyšší spotřební daň u litru nafty je ve Švédsku (12,63 Kč), Itálii (12,75 Kč), Izraeli (14,19 Kč), Norsku (14,40 Kč), Švýcarsku (16,07 Kč) a Velké Británii (17,90 Kč).
Nafta je v Česku drahá
Spotřební daň u nafty v absolutním vyjádření je v Česku v rámci zemí OECD nadprůměrná. Při zohlednění kupní síly mezd a platů je nafta v Česku dokonce čtvrtá nejdražší ze zemí OECD. V databázi OECD je mimo jiné proveden přepočet na PPP dolary, které právě zohledňují cenové rozdíly v jednotlivých zemích.
- V paritě kupní síly je spotřební daň nejvyšší v těchto deseti zemích: Turecko (0,898 USD), Velké Británii (0,880 USD), Maďarsku (0,874 USD), Česku (0,787 USD), Izraeli (0,752 USD), Estonsku (0,739 USD), Slovensku (0,708 USD), Polsku (0,687 USD), Slovinsku (0,678 USD) a Itálii (0,636 USD).
- Nejnižší je spotřební daň v paritě kupní síly v těchto deseti zemích OECD: v Mexiku (0 USD), Novém Zélandu (0,003 USD), USA (0,125 USD), Chile (0,142 USD), Kanadě (0,201 USD), Austrálii (0,244 USD), Japonsku (0,319 USD), Lucembursku (0,343 USD), Dánsku (0,373 USD) a Finsku (0,386 USD).
DPH u nafty
Nafta podléhá základní sazbě DPH. Benzín i nafta podléhají ve všech členských zemích OECD stejné sazbě DPH. V USA není DPH zákonem stanovena.
- Nejvyšší sazba DPH u nafty je v Maďarsku (27 %), Islandu (25,5 %), Dánsku, Norsku, Švédsku (25 %), Finsku, Řecku, Polsku, Porgugalsku, Irsku (23 %).
- Nejnižší sazba DPH u nafty je v Japonsku (5 %), Švýcarsku (8 %), Koreji a Austrálii (10 %), Kanadě (13 %), Lucembursku a Novém Zélandu (15 %).
| Země |
Národní měna |
Kč |
PPD USD |
DPH (v %) |
|---|---|---|---|---|
| Mexiko |
0,000 MXN |
0,00 |
0,00 |
16 |
| Nový Zéland |
0,004 NZD | 0,06 | 0,003 |
15 |
| Chile |
57,800 CLP |
2,28 |
0,142 |
19 |
| USA |
0,126 USD |
2,38 |
0,125 |
- |
| Kanada |
0,247 CAD |
4,37 |
0,201 |
13 |
| Japonsko |
34,100 JPY |
7,39 |
0,319 |
5 |
| Austrálie |
0,381 AUD |
7,55 |
0,244 |
10 |
| Polsko |
1,288 PLN |
7,93 |
0,687 |
23 |
| Lucembursko |
0,320 EUR |
8,03 |
0,343 |
15 |
| Island |
54,88 ISK |
8,09 |
0,399 |
25,5 |
| Španělsko |
0,350 EUR |
8,79 |
0,493 |
18 |
| Portugalsko |
0,364 EUR |
9,14 |
0,576 |
23 |
| Finsko |
0,365 EUR |
9,16 |
0,386 |
23 |
| Slovensko |
0,368 EUR |
9,24 |
0,708 |
20 |
| Dánsko |
2,911 DKK |
9,80 |
0,386 |
23 |
| Maďarsko |
113,56 HUF |
9,81 |
0,874 |
27 |
| Estonsko |
0,393 EKK |
9,87 |
0,739 |
20 |
| Turecko |
0,935 TRY |
9,94 |
0,898 |
18 |
| Řecko |
0,412 EUR |
10,34 |
0,582 |
23 |
| Slovinsko |
0,427 EUR |
10,72 |
0,678 |
20 |
| Nizozemí |
0,430 EUR |
10,79 |
0,517 |
19 |
| Belgie |
0,430 EUR |
10,79 |
0,497 |
21 |
| Korea |
518,18 WON |
10,89 |
0,630 |
10 |
| Česko |
10,95 Kč |
10,95 |
0,787 |
20 |
| Rakousko |
0,437 EUR |
10,97 |
0,514 |
20 |
| Francie |
0,439 EUR |
11,02 |
0,576 |
19,6 |
| Irsko |
0,454 EUR |
11,40 |
0,542 |
23 |
| Německo |
0,470 EUR |
11,80 |
0,589 |
19 |
| Švédsko |
4,314 SEK |
12,63 |
0,484 |
25 |
| Itálie |
0,508 EUR |
12,75 |
0,636 |
21 |
| Izrael |
2,790 ILS |
14,19 |
0,752 |
16 |
| Norsko |
4,210 NOK |
14,40 |
0,438 |
25 |
| Švýcarsko |
0,774 CHF |
16,07 |
0,517 |
8 |
| Velká Británie |
0,580 GBP |
17,90 |
0,880 |
20 |
Pramen: OECD, Tax Database, Table 5. 4. – Taxation of Mineral Oils



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
