Jak se tedy věci okolo fondu EFSF, neboli tzv. eurovalu mají? Slovenským vládním středo-pravicovým stranám byl euroval vždy proti srsti, a to je také jeden z důvodů proč se Slovensko nepodílelo na první vlně mezivládní pomoci pro Řecko. Nicméně s tím, jak narůstalo napětí uvnitř eurozóny, měkl i odmítavý postoj slovenské vládní pravice k přisypávání peněz do záchranných fondů měnové unie. Přesto jedna z menších koaliční stran, která se paradoxně jmenuje Sloboda a solidarita (SAS), si svůj principiálně zamítavý postoj k poskytnutí pomoci uvnitř eurozóny zachovala. Výsledkem je tedy nepřehledná situace, kdy premiérka Radičová, která podporu eurovalu patrně již slíbila vedení eurozóny, se nemůže opřít o vlastní koalice při schválení pro eurozónu kriticky důležitého legislativního aktu (jenž může mít neblahé důsledky pro slovenský rating). Na druhé straně pak vyčkává opoziční levicový Smer, který sice není tak principiálně proti eurovalu, ale zase na druhou stranu by rád získal z dané situace co nejvíce politických bodů. Premiérka Radičová se přitom snaží různými ústupky nadbíhat tu SAS, tu Smeru jen, aby euroval nakonec na Slovensku prošel. Není přitom vyloučeno, že dnes dopoledne (hlasování začíná ve 13:00) nabídne svoji demisi či rozhodne spojit hlasování o eurovalu s vyjádřením důvěry vládě.
Jak svět, tak i my sázíme na to, že rozšíření eurovalu ve Slovenské národní radě nakonec projde. Za jakých okolností i kdy k tomu dojde (po neúspěšném hlasování by mohl přijít “opravný pokus”) ovšem není tak úplně jasné. Neboli rizika toho, že se dnes hlasování na Slovensku pokazí, jsou možná vyšší než si momentálně finanční trhy připouští.
Jan Čermák, Analytik ČSOB



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
