Zájem podnikatelů o přesun sídla do daňového ráje v první polovině letošního roku, ve srovnání s rokem 2010, který byl nejslabší za posledních pět let, opět vzrostl. Počet vlastníků českých firem, kteří pocházejí z destinací považované za daňové ráje, se k 30.6.2011 zvýšil o 1,3 % (o 147) na 11 571 společností. K nejatraktivnějším daňovým rájům i nadále patří Nizozemí, Kypr, Lucembursko, ačkoliv Nizozemí od roku 2009 mírně ztrácí svoji pozici, zatímco Kypr posiluje. Největší relativní přírůstek letos zaznamenaly Bermudské ostrovy, Kajmanské ostrovy a Seychely. Z daňového ráje je aktuálně kontrolováno 3,3 % firem registrovaných v Česku. Analýzu dnes zveřejnila Česká kapitálová informační agentura (Čekia), která tento typ informací čerpá výhradně z veřejně dostupných zdrojů.
Zájem českých firem o daňové ráje opět nabírá na síle
Počet tuzemských společností, které mají vlastníka v destinaci považované za daňový ráj, meziročně vzrostl o 345 subjektů (pol. 2010 – pol. 2011) resp. 147 subjektů v letošním roce (31.12.2010 – pol. 2011). „Nejistá politická situace, tlak na zvyšování daní, měnící se legislativní prostředí, stejně jako frustrace z plýtvání veřejnými prostředky a neobjasněné korupční skandály zvyšují neochotu českých podnikatelů platit daně v České republice,“ říká analytička agentury Čekia, Petra Štěpánová s tím, že přesun sídla do daňového ráje v poslední době oznámila řada významných a ziskových firem. Statistiky Čekia představují jen špičku ledovce, neboť Čekia tento typ informací čerpá výhradně z veřejně dostupných zdrojů a zohledňuje jen přímou vazbu mezi vlastníkem a ovládaným subjektem, zatímco podnikatelé, za účelem skrytí skutečných vlastníků a vytváření dojmu „serióznosti“, stále častěji vytvářejí složitější a méně přehledné struktury.
Kypr na úkor Nizozemí
Podle nejnovější studie Čekia mezi tuzemskými podnikateli prudce roste zájem o Kypr, a to na úkor doposud nejoblíbenějšího daňového ráje, Nizozemí. Od roku 2006, kdy Čekia tyto statistiky detailně sleduje, se počet českých firem s majitelem z Kypru zvýšil o 142 % (z 663 na 1 604), zatímco celkový počet společností kontrolovaných z daňového ráje vzrostl o 58 % (z 7 334 na 11 571). „Extrémní zájem o Kypr si vysvětlujeme několika jevy: země přestala být vnímána ve světě jako offshore daňový ráj, ale je na ni pohlíženo jako na standardní evropskou ekonomiku. Druhým faktorem je, že v ostatních evropských zemích se zpřísňují daňové podmínky a Kypr zůstává k podnikatelům přátelský. Na druhou stranu Nizozemí začíná být administrativně, a proto i finančně, náročnější, nicméně stále zůstává vysoce stabilní a atraktivní destinací,“ uvedla Petra Štěpánová z agentury Čekia.
K nejoblíbenějším daňovým rájům dlouhodobě patří Nizozemí, následované s velkým odstupem Kyprem a Lucemburskem. Největší absolutní přírůstek za první pololetí letošního roku zaznamenal Kypr (54), z relativního pohledu, hlavně díky nízké srovnávací základně, Bermudské ostrovy (+20 %), Kajmanské ostrovy (+12,5 %) a Seychely (+11 %).
- Amerika není považována za klasický daňový ráj, nicméně za splnění určitých podmínek tak funguje (k nejdůležitějším patří - firma nesmí být (spolu)vlastněna Američanem, nesmí mít v USA žádné daňové povinnosti, nesmí obchodovat s americkými rezidenty, nesmí mít z USA žádný příjem, nesmí zaměstnávat Američany).
- Statistika hovoří o počtech společností, ve kterých je přítomen zahraniční kapitál dané země (prostřednictvím fyzické nebo právnické osoby), tzn. že pokud je daná společnost kontrolována například nizozemským a kyperským kapitálem, je započítána u obou zemí. Aktuálně se jedná o 178 společností.
- Propočet zohledňuje výhradně primární vazbu mezi vlastníkem a ovládaným subjektem, nikoli další vazby týkající se vlastníka. Do propočtů byly zařazeny jen veřejně dostupné informace
o vlastnických vztazích tuzemských firem, které má ČEKIA k dispozici.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
