"Je nutné, aby vyvlastňování probíhalo standardně a nepodléhalo politickým tlakům," sdělil Kužel. Svaz průmyslu a dopravy ČR již dříve uvedl, že změna zákona zásadně poškodí těžební odvětví, způsobí rušení pracovních míst v tomto oboru a bude mít negativní dopad na energetickou bezpečnost státu. "Musí být zachováno to, abychom dále mohli těžit energetické i neenergetické suroviny," řekla dnes ředitelka Těžební unie Milena Šandová.
Zástupci těžařů a zaměstnavatelských svazů se podle prezidenta Hospodářské komory ČR kvůli plánované změně zákona sešli již dříve také s poslanci a premiérem Petrem Nečasem.
Hlavní důsledek přijetí vládního návrhu změny
Vláda překvapivě vylučuje z horního zákona institut vyvlastnění. Principiálně tím státu zamezí účastnit se na využití ložisek vyhrazených nerostů ve veřejném zájmu. Vzdává se svého vlivu v oblastech nutných ke krytí životně důležitých společenských potřeb. Podstatně oslabuje možnost naplňovat vlastní smysl horního zákona - ochranu a využití nerostného bohatství. Je tedy možné říci, že takto formulovanou novelou by o využití nerostného bohatství, které je fakticky státu – tedy všech občanů ČR, rozhodovali prakticky výhradně majitelé pozemků, které se nad ložiskem nacházejí.
Pokud jediný vlastník libovolně malého pozemku v dobývacím prostoru nebude ochoten za žádných okolností prodat, pak ani vláda, ani těžební společnost nebudou mít žádný zákonný prostředek jak se k ložisku dostat.
Vyvlastění ze zákona ve světě
- Německo: Institut vyvlastnění k obecnému prospěchu je zakotven v ústavě, přičemž hodnotu odškodnění v případě nedohody stanoví dle objektivních měřítek nezávislá znalecká komise.
- Ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska, pokud nedojde k dohodě s majitelem vyvlastňovaného pozemku, je výše náhrady stanovena pozemkovým tribunálem.
- V USA je institut vyvlastnění zakotven jak ve federální ústavě (již od roku 1791), tak v ústavách jednotlivých států.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
