Global Business IT: Do podnikání musíte přinést vizi, nápad a svůj čas

16.05.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Spolužáci obdivovali, že máme vlastní firmu (nebyli jsme sami, šikovných a pracovitých bylo více). Když však přišlo na řeč a chtěli jsme po nich práci, ochota a nadšení zpravidla vymizelo, komentuje začátky podnikání Martin Pavlíček, jeden ze společníků společnosti Global Business IT s.r.o.

V sérii několika článků vám představíme firmy z Jihomoravského inovačního centra. Zpravidla jde o mladé firmy, za kterými stojí mladí lidé, kteří mohou do světa podnikání přinést nové nápady a názory. Jihomoravské inovační centrum podporuje inovační podnikání a komerční využití výzkumu a vývoje. Propojuje univerzity a vědecko-výzkumné instituce s podnikatelskou sférou. Jako první v této sérii představíme společnost Global Business IT s.r.o.


Představení podniku

Společnost Global Business IT s.r.o. se zaměřuje na inovativní informační systémy sídlící na Internetu a na klasické i netradiční formy komunikace, které zefektivňují vztahy se zákazníky. Za společností stojí dva spolužáci Martin Pavlíček a Ondřej Coufalík, kteří ji založili v roce 2008 ještě v dobách svých studií na VŠ.

Hlavním produktem společnosti je A.N.A., což je systém pro návrh, sestavení, distribuci a zpracování dotazníků a formulářů všeho druhu. A.N.A. je zkratka Ask ‘n’ Answer, v překladu “ptej se a odpovídej”.


Nápad a vize

Zcela zásadním pro rozjetí jakéhokoli businessu je nápad. Nápad na tento produkt vznikl ještě na univerzitě, kdy byla myšlenka obdobného systému představena jako vhodný nástroj pro podporu grantových a výzkumných aktivit. Velmi důležitou je také konkurence a ta může mít mnoho podob - novému řešení mohou konkurovat i zastaralé postupy, Martin Pavlíček upřesňuje: "Z našeho pohledu je konkurence třeba to, že klient obešle své zákazníky s emailem, který obsahuje sadu otázek. Konkurencí může být také např. bussiness logic pracující nad datovými sklady koroporací za pomoci statistických analýz a predikcí odpovídající na otázky. My disponujeme nástrojem, jehož určení si volí sami klienti - ať je to feedback management, registrace na eventy, testování či e-learning a v neposlední řadě, ale hlavně marketingový výzkum." Třetí neméně důležitou je vize. Vizí společnosti je přinášet nová řešení a prosadit se na zahraničním trhu.


Začátky podnikání

Většina lidí začíná podnikat hlavně proto, že touží po nezávislosti a seberealizaci. Martin Pavlíček a Ondřej Coufalík začínali jako parta studentů vysoké školy, kdy zaměstnávali i další spolužáky, kteří dodnes tvoří jádro firmy. Pro řadu firem, které takto vznikly, je pak velmi těžké stát se standardně fungující firmou. Ondřej Coufalík k tomu dodává: "Myslím, že přerod ve standardně fungující firmu jsme zvládli v minulém roce. Byl velmi těžký, je nutné nastavit si práva, povinnosti, role a kompetence a za tím vším si pevně stát. Toto je mezi kamarády z počátku těžké, člověk se musí naučit rozlišovat role a vztahy pracovní a osobní. Problémy s lidmi jsou nejčastěji v rovině důvěry, loajality a hlavně ochoty pracovat a přinášet firmě hodnoty. Dost často lidé sklouzávají do stavu „chodím“ do práce místo „pracuji“."

První roky života každé firmy je spjatý hlavně s učením nových věcí a problémy se mnohdy liší od problémů, kdy už firma normálně funguje. Podle Pavlíčka je dnes nejtěžším na podnikání přístup malých a mladých firem k investicím a financím. Velkým problémem je také nedostupnost kvalifikovaných a pracovitých mladých lidí, o které by rád rozšířil svůj tým. Martin a Ondřej si sami museli na začátku každou korunu vydupat ze země. "V té době jsme byli ještě studenti a měli jsme v centru malou kancelář, kde jsme se scházeli, jak to vyšlo. Ve zkouškovém období a o prázdninách jsme převážně pracovali z domu," dodává Coufalík.

"Od února 2010 využíváme možností JICu, o které se opíráme dnes a denně – zázemí, síla a známost instituce," komentuje Coufalík dnešní situaci.


Podnikání a studium

Podle většiny průzkumů hodně vysokoškoláků chce začít podnikat, ale málokdo chce začít podnikat už během studia. O tomto se dočtete více na Studentskefinance.cz v článku Studenti méně podnikají, věří diplomům. Martinovi a Ondřejovi to paradoxně dalo do studia hodně asertivity, zkušeností a jiných vlastností, které uplatňovali i u zkoušek. Zároveň ale postrádali komunikaci s vyučujícími. "Veškeré know-how, veškeré zkušenosti byly a jsou získávany na základě experimentů, zpětné vazby a vzdělávání pouze námi," upřesňuje Pavlíček a dodává "spolužáci obdivovali, že máme vlastní firmu (nebyli jsme sami, šikovných a pracovitých bylo více). Když však přišlo na řeč a chtěli jsme po nich práci, ochota a nadšení zpravidla vymizelo. Studentský život je pro většinu nedotknutelný."


Problémy během podnikání

Studenti totiž vnímají tuto etapu spíše jako bezstarostnou a podnikání je přitom nikdy nekončící běh - jeden problém se vyřeší a pět dalších vznikne. Coufalík to komentuje: "Dnes a denně řešíme tvrdý boj o peníze, o získání zakázek, o udržení pověsti, o rozvoji. To je boj, který nikdy nekončí, ale je třeba jej podstupovat." Mnozí se navíc bojí o ztrátu volného času a soukromého života. Coufalík to potvrzuje: "Podnikání je druhým domovem, protože ve firmě trávíme více času než doma. Kdo je rozumný a umí si stanovit pevné mantinely a nemíchá rodinu a business může dle mého názoru dosáhnout pohody a synergie. Když respektujete rodinu, rodina pak respektuje i firmu." A dále dodává, že podnikání je pro něj vždy koníčkem.


Rady na závěr od podnikatelů

Martin Pavlíček: Každému a zejména studentům a začínajícím bych doporučil, aby do podnikání nešli, pokud nejsou schopni obětovat moře hodin svého času, pokud nejsou ochotni tvrdě pracovat, pokud nejsou psychicky odolní a nemají schopnost vnímat rizika a také je podstupovat. Hlavně, ale do podnikání musí majitel přinést vizi, dobrý nápad a mnoho hodin tvrdé práce.

Ondřej Coufalík: Než začnou platit kanceláře, lidi a celkový provoz firmy, aby si napřed zpracovali své vize a zmapovali trh. Důležitý je realisticky vytvořený business plán, který vám také někdo zoponuje (nejlépe konkurence nebo uznávaný odborník z dané oblasti – na různých workshopech se toto děje často). Pak se snažit sehnat investora, pokud se o to člověk začne zajímat existuje několik cest. Toto je méně riziková varianta a bude vás stát pouze váš čas. Druhou možností je vrhnout se na trh, tvrdě pracovat, pomalu se prosazovat a peníze vydělat sami. Touto cestou jsme šli my, protože si velmi věříme.

Rozhovor byl zpracovaný za přispění Jihomoravského inovačního centra.

Autor článku

Karel Pospíšilík