"Jde nám o to, aby se každý spotřebitel uměl chránit sám," řekl Jan Štěpánek. ČOI podle něj v minulém roce zkontrolovala 168 cestovních kanceláří a agentur a zhruba u třetiny odhalila porušení zákonných povinností. Zejména neuváděly úplné ceny zájezdů, uváděly nepravdivé informace a nebo zatajovaly důležité údaje. Za spoustu nepříjemností si ale podle Štěpánka mohou nespokojení zákazníci sami, protože se důkladně neseznámili s podmínkami smluv s cestovními kancelářemi.
V rámci kampaně MMR nechalo vytisknout 50.000 informačních brožur s deseti nejzákladnějšími radami, kterými by se měl každý zákazník cestovní kanceláře nebo agentury řídit. Především by se měl podle ředitelky odboru cestovního ruchu MMR Jitky Fatkové zajímat o to, jestli je cestovní kancelář pojištěná proti úpadku. Dále by si měl důkladně přečíst cestovní smlouvu a seznámit se s možnostmi reklamace.
Kromě tištěných letáků, které ministerstvo hodlá šířit prostřednictvím cestovních kanceláří a agentur a centrál turistického ruchu, umístilo MMR odkaz na kampaň na svých internetových stránkách a spustilo profil Dovolená bez starostí na sociální síti Facebook. Ten vedle rad nabídne i několik aplikací, například předpověď počasí, kterou si každý uživatel bude moci nastavit podle požadovaného turistického letoviska.
Velký pozor by si podle Jankovského měli turisté dávat rovněž na úroveň služeb v ubytování a detailně se zajímat o konkrétní služby, které ubytovací zařízení nabízí. Není dobré spoléhat pouze na hodnocení podle počtu hvězdiček, protože kritéria v jednotlivých zemích se mohou výrazně lišit, připomněl.
"Každý si může určit počet hvězdiček, jak chce," popsal Kamil Jankovský jako příklad současnou situaci v České republice. Jednotnou hodnotící stupnici, která by garantovala kvalitu ubytování, sice v současnosti zavádí Asociace hotelů a restaurací, protože je ale přihlášení k hodnocení dobrovolné, není o ně příliš velký zájem.
Zpráva převzata z ČTK.