BVV: Kritika podpory zahraniční prezentace firem

11.04.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Veletrhům Brno vadí podpora, kterou stát poskytuje českým firmám na prezentaci na zahraničních výstavních akcích. Firmě vadí zejména podpora, která slouží na prezentace v okolních státech, například v Rakousku nebo Slovensku. Tato praxe může být v rozporu s pravidly veřejné podpory, uvedl generální ředitel firmy Jiří Kuliš.

"Nemůžeme souhlasit s tím, že v jednotném evropském trhu dostávají české firmy podpory na veletrzích, které jsou v regionu umístěny tak, že jsou naší konkurencí," uvedl Jiří Kuliš. Podle něj to Veletrhy Brno poškozuje a firma přichází o miliony korun.

Příkladem je podpora českých expozic na stavebním veletrhu CONECO v Bratislavě, který je termínově blízko stavebním veletrhům v Brně. Některé firmy, které prostřednictvím vládní agentury CzechTrade získaly podle Kuliše finance ve výši 120.000 korun, v Brně nevystavují.

"Tuto podporu považujeme za neoprávněnou," uvedl Kuliš. Podle něj je na tomto případě jasně vidět, jak státní pomoc deformuje trh. "Tyto firmy jinde nevystavují. Do zahraničí jdou proto, že dostanou 120 tisíc a jsou tam zadarmo," uvedl Kuliš. Podle něj je velký rozdíl, jestli státní pomoc jde na výstavní akce pořádané na Slovensku nebo v Číně.

"Namítáme to dlouhodobě a pravidelně. S ministerstvem průmyslu a obchodu už existuje nějaká dohoda. Doufám, že bude dodržena," uvedl Kuliš. Jestli firma podá stížnost k Evropské komisi, která má otázku oprávněnosti poskytování veřejných podpor na starosti, uvést nechtěl.

Vládní agentura CzechTrade pomáhá českých firmám s účastí na zahraničních specializovaných výstavách. Projekt je financován z prostředků EU a je na tři roky. CzechTrade počítal s tím, že se jej zúčastní asi 1400 vystavovatelů. Loni využilo této formy podpory 640 firem, z toho 532 malých a středních podniků. Největší zastoupení měly firmy z Jihomoravského kraje, loni jich bylo 87. Loni bylo 53 akcí, letos počítá vládní agentura se stejným číslem i obdobným počtem vystavovatelů. Pro firmy je nejatraktivnější Německo a Rusko.

Zpráva převzata z ČTK.

Autor článku

Firemni aktualita