Agentura Reuters upozornila, že negativní důsledky zemětřesení pro japonskou ekonomiku by mohly být výraznější a delší, než se původně předpokládalo. Zemětřesení narušilo výrobu řady japonských firem. V pondělí kvůli němu budou uzavřeny všechny japonské automobilové továrny firem Toyota Motor, Nissan Motor a Honda Motor. K uzavírání továren přikročily i další podniky, například výrobci elektroniky či ropné rafinerie.
Pojišťovny by podle firmy AIR Worldwide mohlo zemětřesení stát téměř 35 miliard dolarů (zhruba 610 miliard Kč). Mohlo by tak být z hlediska pojistných škod zdaleka nejdražší v moderní historii. Odborníci upozorňují, že škody na pojištěném majetku budou pravděpodobně představovat pouze zlomek celkových hospodářských ztrát, které zemětřesení přinese.
Obavy vzbuzuje rovněž vysoký veřejný dluh, který představuje zhruba dvojnásobek ročního hrubého domácího produktu Japonska. Někteří analytici navíc upozorňují, že rozsah zemětřesení a jeho následků stále zůstává velmi nejasný, a to zejména poté, co sobotní exploze v jaderné elektrárně poškozené zemětřesením způsobila menší únik radiace.
Analytici mají obavy z negativních důsledků výpadků elektrické energie. "Dodávky elektřiny jsou rozhodujícím faktorem. Pokud je trvalým způsobem poškozena výroba elektřiny, může to mít trvalý vliv na ekonomiku," upozornila analytička Michala Marcussenová ze společnosti Société Générale.
Většina analytiků uvedla, že ačkoli by se japonská ekonomika nemusela vrátit k růstu v letošním prvním čtvrtletí, měla by zvrátit pokles ještě v průběhu letošního roku. V posledním čtvrtletí loňského roku se japonský HDP snížil o 0,3 procenta. "Po prvotním útlumu ekonomická aktivita poroste díky rekonstrukci," uvedl jeden z analytiků investičního fondu Pimco.
Pro světovou ekonomiku podle analytiků představuje japonské zemětřesení menší hrozbu než růst cen ropy v důsledku nepokojů na Blízkém východě a v severní Africe. "Světová ekonomika bude v pořádku," uvedl hlavní ekonom makléřské společnosti Pierpont Securities Stephen Stanley.
Zpráva převzata z ČTK. 



 
				 
								









 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					