"Považuji to (zvýšení spotřební daně u pohonných hmot) za chybu," uvedl Eduard Janota. Připomněl, že jako ministr financí navrhoval v rámci první verze úsporného balíčku zvýšení spodní sazby DPH o dvě procenta. "Neuvažoval jsem s tím, že bych zvýšil sazbu spotřební daně na pohonné hmoty a snad ani ne na cigarety. Největší politické strany se tehdy dohodly a já jsem pak koncept akceptoval," podotkl Janota.
Podle Janoty nyní nelze spotřební daň na naftu ihned snížit a je nutné měsíc či dva vyčkat, jak se vyvine situace v okolních zemích i na mezinárodním trhu s ropou. "V každém případě bych se snažil kontury rozpočtu držet tak, jak v tom globále byly nastaveny. Hledal bych možnosti, kde by se daly najít protipoložky ať již na straně jiných příjmů, tak zejména na straně výdajů," řekl.
Přestože dopravní výkony v dopravě loni rostly o více než pět procent, objem tankovaných pohonných hmot u tuzemských čerpadel se podle Česmadu snížil. Od tankování v Česku upustila nejen tranzitující vozidla, ale v zahraničí prý nakupují pohonné hmoty i české kamiony.
O snížení spotřební daně z nafty o 2,40 koruny na litr dlouhodobě usilují Věci veřejné. Slibují si od toho snížení ceny, vyšší prodej, a tedy i vyšší příjmy státního rozpočtu. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ale s tím nesouhlasí. Jediná možnost, jak o této věci připustit jednání, je podle něho to, že by VV upustily od svého požadavku na sníženou DPH u některých druhů potravin.
Zpráva převzata z ČTK.