Nové podmínky pro uplatnění nároku na odpočet DPH
Zákon říká, že nárok na odpočet vzniká ve zdaňovacím období, ve kterém jsou splněny podmínky podle §73 ZoDPH. To znamená, že odběratel může nárokovat DPH nejdříve v tom období, kdy vzniklo zdanitelné plnění a zároveň kdy má k dispozici daňový doklad obsahující všechny náležitosti. Na první pohled se sice nezdá, že by se něco změnilo, ale problém spočívá v tom, že nárok na odpočet vzniká nejdříve dnem, kdy odběratel obdrží daňový doklad.
Podle současných pravidel se nárok na odpočet řídí datem uskutečnění zdanitelného plnění, takže pokud odběratel obdrží daňový doklad s DUZP 30.4.2011 např. 10.5.2011, má dostatek času jej zahrnout do daňového přiznání k DPH za období duben 2011.
Prezidentem již podepsané současné znění novely zákona o DPH však říká, že stejný daňový doklad s DUZP 30.4.2011 se nyní bude řídit datem doručení příjemci (odběrateli). V našem případě bude tedy rozhodující datum 10.5.2011, a tudíž jej plátce může zahrnout do přiznání k DPH nejdříve v květnu 2011.
Dopad na plátce daně
S vysokou pravděpodobností lze očekávat, že firmy a podnikatelé budou mít za zdaňovací období duben 2011(měsíční plátci DPH), resp. za 2. čtvrtletí (kvartální plátci) nestandardně vysokou daňovou povinnost. Všichni měsíční plátci budou muset v dubnu odvést daň ze všech vystavených faktur s dubnovým DUZP, ale nárokovat daň na vstupu budou pouze z těch přijatých faktur, které obdrží ještě v dubnu. Vzhledem k tomu, že většina firem poskytujících služby s opakovanou měsíční periodicitou (telekomunikace, pronájmy, vedení účetnictví apod.) vystavuje faktury na začátku následujícího měsíce po měsíci, kdy došlo k poskytnutí služby, a tím i ke zdanitelnému plnění, nebude nadále možné tyto faktury zahrnout do zdaňovacího období dle zdanitelného plnění, ale až do následujícího období, podle data doručení dokladu plátci.
Stát tímto způsobem částečně zalepí díru ve státním rozpočtu na úkor většiny plátců, od kterých si „půjčí“ jejich dubnové DPH.
V dalších měsících již bude výše daňové povinnosti standardní. Vystavené faktury s květnovým DUZP na výstupu a přijaté faktury s dubnovým DUZP došlé v květnu navrátí daňovou povinnost do normálu. Ale to nic nemění na faktu, že všichni budou s uplatňováním nároku na odpočet vždy o měsíc pozadu.
Tento výpadek cash flow může být pro řadu firem postižených krizí a balancujících na pokraji krachu posledním hřebíčkem do pomyslné rakve.
Mohou se firmy a podnikatelé bránit?
Alespoň částečně mohou a každý plátce zřejmě využije všechny legální možnosti, jak co nejvíce zmírnit negativní dopad nového zákona na svoje cash flow.
U některých pravidelně se opakujících služeb lze dodatkem k existující smlouvě změnit DUZP z např. posledního dne měsíce na první den měsíce. Daňový doklad tedy dodavatel bude muset vystavit nejpozději 15. den měsíce, a pravděpodobně ho tedy příjemce obdrží ještě týž měsíc. Takto už v současnosti fakturují leasingové společnosti. Upravit se ovšem v tomto případě budou muset i platební podmínky tak, aby výsledný datum splatnosti zůstal nezměněn, a nedošlo tak pouze k přesunutí problému.
Pomoci může i platební kalendář, který má příjemce služby k dispozici už v době podpisu, a nemusí tak řešit problém s včasným doručením dokladu. Tam, kde oběh dokladů probíhá „z ruky do ruky“, bude stačit, když dodavatel uvede na dokladu datum vystavení shodné s datem zdanitelného plnění. Těžko lze ovšem očekávat, že všichni dodavatelé vyjdou svým zákazníkům vstříc. Ne vždy to taky bude možné.
Tento bod novely zákona o DPH tedy plátci daně pravděpodobně neocení. Nicméně mají ještě měsíc, aby se na tuto významnou změnu připravili.
Autor pracuje jako Senior Accountant Manager ve společnosti E-Consulting Czech.