Výzkum CVO 2010 společnosti Arval: Firmy na celém světě šetří na provozu svých firemních autoparků, české společnosti to však nedělají s dostatečnou rozvahou

17.02.2011 | , Arval
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


11.2.2011 Druhý největší poskytovatel služeb operativního leasingu v oblasti firemních autoparků v České republice, společnost Arval, představila ve středu 19. 1. 2011 výsledky průzkumu Corporate Vehicle Observator (CVO), který se zaměřuje na malé, střední a velké společnosti využívající firemní vozidla. Díky velkému vzorku respondentů dokáže dobře popsat jevy a trendy, které se v oblasti firemních autoparků vytváří. Z dat, která přinesl letošní ročník výzkumu tak vyplynulo, že firmy snižují náklady na autoparky, příliš neholdují alternativním palivům nebo a že české společnosti nedostatečně využívají potenciál operativního leasingu.

Rok 2010 byl i nadále ve znamení úspor. České i světové společnosti nehledě na velikost se zaměřily především na sdílení vozů svého autoparku, ať už formou car poolingu, kdy je vůz obecně k dispozici skupině zaměstnanců nebo prostřednictvím přidělením jednoho vozu vícero zaměstnancům, tzv. car sharing. Svorně také zjišťovaly, jak ušetřit na palivu. Společnosti s velkými autoparky se snažily zajistit lepší podmínky u poskytovatelů a správců svých autoparků, případně přistoupily k redukci své firemní flotily.

Zajímavé výsledky přineslo také porovnání úspor, kterých společnosti dosahují díky vhodně zvolené formě financování autoparků, například díky nákupu vozů prostřednictvím operativního leasingu. Zatímco v Evropě je u středních a velkých společností tato forma zcela běžná, české firmy stále většinově holdují finančnímu leasingu. „Zjednodušeně se dá říci, že pouze každá druhá firma, která by na provozování autoparku prostřednictvím operativního leasingu mohla vydělat, tak činí,“ konstatuje Jan Tejnor, manažer rozvoje obchodu společnosti Arval a dodává: „Přitom úspory, kterých lze pomocí operativního leasingu dosáhnout, nejsou nikterak nízké. České firmy se sice snaží šetřit, kde mohou, ale průzkum CVO ukázal, že to nedělají s dostatečnou rozvahou a často šetří na nesprávných místech.“

V otázce ekologicky šetrných vozidel se firmy netají skutečností, že možnosti na efektivní provoz ekologicky šetrného vozidla s alternativním pohonem jsou zatím omezené. Největším přispěním k ochraně přírody tak pro společnosti zůstává nákup ekologicky šetrnějších řad konvenčních automobilů, jako blue motion, eco2, blue tec, econetic apod. Tento trend bude pravděpodobně převládat i v následujících letech.

Výzkum byl zrealizován v průběhu roku 2010 prostřednictvím 3316 rozhovorů napříč celou Evropou, z nichž 1552 proběhlo ve velkých společnostech. Realizaci průzkumu v roce 2010 zajistila výzkumná agentura TNS Sofres.

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT