Hlavní výhody
Každý určitě zná Firmy.cz, ale na trhu paradoxně fungují stovky dalších registrů. Registrace do takových databází má dva základní důvody - přímé oslovení zákazníka a optimalizace webových stránek prostřednictvím zpětných odkazů.
Ať už používáte PPC kampaně, bannerovou reklamu nebo PR články, vždy vás to něco bude stát. Ale pokud si vezmeme registraci do vyhledávače, která je bezplatná, jediným nákladem bude čas. Pokud tedy strávíte tvorbou jednoho odkazu 5 až 10 minut a na příslušném místě si vás najde 100 lidí a 10 z nich dříve či později provede nákup, získáte 10 zákazníků prakticky zadarmo.
Součástí každého profilu je url webových stránek, registrace do vyhledavačů se tedy často používá pro optimalizaci vlastních stránek tvorbou zpětných odkazů.
Kde se registrovat
Na trhu existují stovky databází, kam se registrovat. Kdyby začínající podnikatel měl strávit u každé registrace 5 minut, vyšlo by to na desítky hodin a tolik času rozhodně nemá. Existují pak dvě možnosti - buď se registrovat jen v těch nejdůležitějších (30 až 50) nebo využít externí společnost.
V prvním případě se podívejte například na stránku www.vyhledavace.net, kde je většina databází uvedena, a vyberte si ty s page rankem 3 a více a pak se také registrujte v oborově specializovaných vyhledávačích. Ve druhém případě si dejte pozor na společnosti, které profily nahrávají strojově. Každý profil v každém vyhledavači se totiž musí vytvořit ručně, protože každý vyhledavač má specifické kategorie, specifické kolonky, apod. To vás může vyjít na 5 až 10 tisíc Kč.
Hlavně se dobře připravit
Než začnete vytvářet profily (ať už sami nebo přes externí společnost), nejdřív si promyslete, koho chcete oslovovat a jak vás tento zákazník hledá, a podle toho vytvořte seznam klíčových slov a kategorií. Poté si vytvořte několik verzí textů popisujících vaši společnost. Vyhledávače totiž povolují různou délku textu a pokud byste měli texty vytvářet pro každou databázi znova, stálo by to zbytečný čas. Texty by měly být jednoduché a srozumitelné a měly by obsahovat hlavní sdělení.
Co dělat, když je třeba vložit do stránek zpětný odkaz
Především méně známé vyhledávače mají jako jednu z podmínek registrace vložení zpětného odkazu. Pokud není vaším cílem optimalizace stránek, pak se můžete registrovat i zde, ale pokud jde o vyhledávače s horším page rankem, může vás umístění takového zpětného odkazu poškodit.
Má cenu platit za zvýhodněné pozice
Většina kvalitnějších vyhledavačú nabízí několik variant registrace (zdarma - většinou obsahuje jen základní profil a několik placených verzí - obsahují výhodnější pozici, možnost umístit do profilu logo, možnost zadat více registrací na jednu společnost, apod.). Vždycky si promyslete, jestli to má cenu, a jestli nejde jen o tahání peněz z vaší kapsy.
Pokud je ale ve vašem oboru velká konkurence a vaši konkurenti tyto pozice používají běžně, můžete se na to vykašlat a zákazníky najít jinde. Pokud vaši konkurenti tyto pozice nepoužívají, může to být jedna z vašich konkurenčních výhod.