Zedník: Sportovní výživa je u nás větším fenoménem než jinde

03.02.2011 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

S Richardem Zedníkem, ředitelem a majitelem prosperující firmy Nutrend, jsme si povídali o jeho podnikání v oblasti sportovní výživy.

Richard Zedník je nejen úspěšným ředitelem a majitelem prosperující firmy Nutrend, ale hlavně osobitým a přátelským člověkem, který zůstává sám sebou. Jako kluk získal podnikatelského ducha při zajišťování koncertů kapele, ve které sám hrával na kytaru. Jako dospělý muž vede významnou společnost s doplňky sportovní výživy u nás a expanduje s Nutrendem do čtrnácti zemí po celé Evropě.

Jaké byly vaše podnikatelské začátky?

Začal jsem podnikat po revoluci v roce 1990 ve svých dvaceti letech. Prvními podnikatelskými kroky byla výroba posilovacích strojů, od kterých bylo díky lidem v mém okolí blízko ke sportovní výživě. Lze tedy říci, že osud v podobě setkání s určitými lidmi nahrál skutečnosti, že jsme založili firmu Nutrend.

Když jsme začínali v roce 1993 působit na poli sportovní výživy, byla konkurence daleko větší nežli je v současnosti. Po revoluci byl u nás obrovský hlad a vše se točilo kolem kulturistiky. Během jednoho roku se zde vyrojilo nespočet firem z USA či Německa. Výstavy jako Sport Prague byly šestkrát větší nežli jsou dnes. Každý se snažil prosadit. Vše se však točilo kolem kulturistiky a my jsme se od samého začátku snažili jít svojí cestou v podobě zasáhnutí i ostatních sportovních odvětví.

Je velký rozdíl mezi trhem sportovní výživy zahraničním a tím českým?

Trhy se sportovní výživou jsou všude na světě dosti podobné. Ten náš se například hodně liší zmiňovaným hnutím cyklistiky, který nemá obdoby. Hnutí sportovců v naší republice je na počet obyvatel natolik početné, že to kdekoliv jinde nenalezneme. Je zajímavé, že u nás je sportovní výživa větším fenoménem než v okolních zemích. Obecně se dá říci, že jednotlivé produkty a společnosti, které je vyrábějí se na celém světě prolínají.

 

Co považujete za svůj dosavadní největší úspěch s Nutrendem?

Jsme hrdí na spolupráci s olympijským výborem a na skutečnost, že se do našich rukou svěřili naši přední olympionici a sportovci jako je Lukáš Bauer v současnosti či Nikol Sudová v minulosti. Pokud počítáme zimní i letní olympiádu, tak spolupracujeme s olympijským výborem již na šestém olympijském cyklu. To je samozřejmě výborné z hlediska propagace a hrozně nás těší, že si nás sportovci vybírají i pro vysokou kvalitu a čistotu výrobků. Navštívil nás dokonce pan prezident, což je také moc fajn.

Navázat spolupráci s vrcholovými sportovci v otázce sportovní výživy určitě není lehké. Jak se taková spolupráce navazuje?

Vrcholoví sportovci si vybírají pouze mezi top firmami. Samozřejmě je důležitá kvalita a mít v marketingu ty správné lidi, kteří mají otázku nových vztahů na starosti. Profesionální sportovci určitě nenavážou spolupráci s firmou, která by jim dávala jenom hordy peněz, bez toho aniž by si ověřili stoprocentní kvalitu a čistotu výrobků. Co se týče marketingu je velice důležité, aby vše bylo náležitě vidět.

Například Lukáš Bauer je člověk, který nejdříve půl roku výrobky testoval a zkoušel, nežli vůbec vstoupil do dalšího jednání. Až po půl roce testování a postupného seznamování s doporučenými výrobky jsme vstoupili v jednání s jeho manažerem. O to je pro nás spolupráce s Lukášem Bauerem zajímavější a cennější.

Jak jste se vyrovnali s krizí?

Skvěle. Během krize jsme vyrostli, krize je fantastická zkouška stability firmy. V době krize se jasně ukáže, zda firma stojí na opravdu dobře postavených základech. V této době jsme nikoho nepropustili, naopak jsme zvyšovali platy a nabírali externí brigádníky. Nás krize utvrdila v tom, že to co děláme, děláme opravdu výborně. Není totiž pravdou, že zajímavý trh sportovní výživy byl v dobách krize zárukou prosperity. Spousta firem ze stejného segmentu zanikla.

Čeho byste ještě rád dosáhl na poli sportovní výživy?

V dnešní době jsme s našimi výrobky zhruba ve čtrnácti zemích Evropy. Pro budoucnost bychom určitě rádi otevřeli dveře i v ostatních zemích. Vše je dlouhodobý proces. Stejně jako ostatní firmy dobývají postupně trhy a budují si svoji pozici, dobýváme a budujeme i my. Je to proces na další dekádu několika let i desetiletí. Určitě bychom rádi udrželi pozici leadera na našem trhu, na čemž svými aktivitami pracujeme dnes a denně. Myslím, že je důležité aby firma byla silná hlavně doma. Potom může útočit na zahraničí. V současnosti jsme jedna z mála firem v Evropě, která si vyrábí své produkty sama.

Děkuji za rozhovor,

Jan Šimek

Autor článku

Jan Šimek