Návrh spočítá v tom, že funkci Živnostenského úřadu bude plnit MPO a vznikne 14 Krajských živnostenských úřadů s regionální působností a ty budou obsazovat detašovaná pracoviště určená zákonem. Návrh vede ke snížení počtu živnostenských úřadů z 227 na 14 a ke snížení počtu pracovníků těchto úřadů o více než 30 %, což předpokládá výraznou úsporu finančních prostředků ze státního rozpočtu (více než 230 mil. Kč ročně).
Stanovisko AMSP ČR bylo zpracováno ve spolupráci s vybranou členskou základnou, živnostníky a firmami do 25 zaměstnanců:
Pokud bude detašovaných pracovišť méně než je nyní ŽÚ, bude dostupnost pro živnostníky i širokou veřejnost snížena. Nelze vyloučit riziko centralizace výkonu státní správy.
Z pohledu již stávajících živnostníků, pokud nemění své firmy, stačí kontakt e-mailem, dopisem - tyto osoby živnostenské úřady zbytečně nenavštěvují.
Horší situace bude u začínajících živnostníků, kteří potřebují detailně osobně poradit i to, o co mohou žádat, jak by měli formulovat svoje podání, aby nebylo zamítnuto nebo nepochopeno. Je obava, zda méně úředníků - a vzdálenějších místně - i když odborně zdatných, bude mít dostatek prostoru na individuální poradenství začínajícím živnostníkům. A týká se to jak tuzemských, tak zahraničních žadatelů (uchazečů) o živnostenské či jiné oprávnění (koncese, ohlášení, podání atd.). U zahraničních žadatelů od 1.1.2011 je zvýšený problém komunikace (již nesmějí mít při jednání ze zákona prostředníka). Tak se bude potřebný čas na vyřizování všeho prodlužovat. Objevují se také zkušenosti podnikatelů – živnostníků, jejichž žádost o radu či konzultaci byla na ŽÚ odmítnuta s tím, že jde o vnitřní nařízení ŽÚ. Z tohoto postoje lze nabýt dojmu, že stát čeká na příležitost podnikatele penalizovat, ale svou poradenskou úlohu plnit nechce.
V případě, že by ŽÚ byly místně vzdáleny a ještě budou přetíženy, ušetří možná státní správa, ale náklady se přenesou (cestovní náklady, ztráta času) na žadatele, uchazeče, živnostníky.
Zpráva převzata z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
