S Martinou Procházkovou, marketingovou manažerkou portálu BUSYMAN.cz a hlavní organizátorkou soutěže AMPER - IDEA 2011, jsme si povídali o portálu busyman.cz, o investorech a podnikání.
Vaše činnost spočívá především v tvorbě prostředí, kde se online setkávají investoři a podnikatelé. Jak dlouho takto fungujete? Popište, prosím, svoji historii.
Zásadním rozdílem portálu Busyman.cz od jeho internetové konkurence je několik fází jednání, kdy pouze ta první (a tou je oslovení), probíhá online formou. Všechny další kroky, jsou již vedeny při osobním jednání. Toto je jedním z důvodů, proč na načem portálu nejsou uváděny kontakty na jednotlivé strany. Jsme dynamicky rozvíjející se společnost, která se oblasti soukromého investování věnuje již delší dobu. Projekt Busyman byl však ztvárněn a poprvé prezentován na českém internetu před necelým půl rokem.
V Česku se každoročně zvyšuje zájem o podnikání. Vy samy máte v databázi desítky námětů podnikatelů, můžete popsat jejich strukturu (obor, výše požadované investice, apod.)?
Škála projektů, kterou na portálu investorům prezentujeme je opravdu rozmanitá. Největší databázi projektů tvoří oblast stavebnictví a nemovitostí, a to jak od nových developerských projektů v různých regionech a městech České republiky, tak i rekonstrukce a přestavby pro komerční účely. Dále je to oblast IT, hoteliérství a gastronomie a zábavního průmyslu, kde evidujeme nejenom nápady, ale i hotové prototypy.
Jakých chyb se podnikatelé nejčastěji dopouštějí?
Nejčastější chybou při snaze oslovit investora s podnikatelským nápadem, je špatně vytvořený, nebo nedostatečný podnikatelský plán. V mnohých případech podnikatelům chybí dobře zpracovaná finanční náročnost, analýza konkurence a rizika podnikání. Ve většině případů pak reálný odhad návratnosti investice.
Registrovat se u Vás mohou i samotní investoři, kteří chtějí dostávat aktuální informace. Jak probíhá kontrola investorů, aby se například nestalo, že se za investorem skrývá například společnost, která poskytuje nevýhodné půjčky?
Prestiž a kvalitu klubu Busyman tvoří relevantnost jejich členů. Klub Busyman je zaměřen především na soukromé investory a investiční skupiny. Po zaregistrování nového investora do klubu, dochází k přímé komunikaci s ním a analýze jeho investičních představ. Jednání o specifických projektech probíhají s investorem osobně.
Jsou ve Vaší databázi i někteří známější investoři?
Ano, v databázi máme i mediálně známé tváře. Nejvíce členů klubu však tvoří investoři, úspěšní podnikatelé, mající jasnou představu o výši své investice do podnikatelského plánu. Každému z nich tvoříme týdně informační bulletin o nových projektech odpovídajících jejich požadavkům.
Pokud jde o hotové projekty, zatím jste nezveřejnili žádný takový projekt. Máte nějaké projekty „na spadnutí“?
Databaze projektů se stále ještě zpracovává. Máme již mnoho registrovaných autorů, avšak v tento moment stále ještě probíhají technická rešení.
Kolik má Busyman klub členů a co se získá přihlášením?
Celkový počet členů klubu dnes tvoří čtyři desítky. Pětadvacet z nich je aktivních a připravených investovat svůj kapitál do nových podnikatelských plánů v nejkratší možné době. Členům klubu nabízíme informační služby v podobě týdeníku Busyman News, který obsahuje přehled nejdůležitějších událostí světa ekonomiky, finančního světa a podnikání v daném týdnu a nové podnikatelské plány vložené na portál. Team portálu Busyman zároveň pravidelně připravuje setkání členů klubu u sklenky vína a prezentaci toho nejzajímavějšího z minulé dekády a vize do budoucna.
Jste partnerem soutěže společnosti TERINVEST, jejímž cílem je podpora zajímavých podnikatelských nápadů v oblasti elektrotechniky, elektroniky, automobilového průmyslu a IT technologií. Koho budete oslovovat a co od soutěže očekáváte?
Ano. V letošním roce jsme se stali jedním z hlavních partnerů soutěže AMPER – IDEA 2011, kde pomáháme se zpracováním přihlášených podnikatelských nápadů a komunikujeme s porotou. Ačkoliv je soutěž určena pro všechny s dobrým podnikatelským nápadem, speciální kampaň proběhne na technických univerzitách v celé České republice. Vyhlášení výsledků a předání hodnotných cen proběhne 29. března na Výstavišti Brno spolu s vyhlášením soutěže ZLATÝ AMPER.
S jakým výsledkem budete spokojeni?
Soutěž oficiálně začne 20. ledna, kdy se rozběhne kampaň na všech univerzitních portálech a na portálech mediálních partnerů. Od té doby se mohou soutěžící přihlašovat a posílat své podnikatelské projekty. Již dnes evidujeme první přihlášky, přitom informace o soutěži jsou zveřejněny teprve tři dny a pouze na našem portále. Vzhledem k tomu, že se jedná o první ročník soutěže, domnívám se, že jejím cílem je oslovit mladé lidí a dostat do podvědomí veřejnosti a investorů.
Co obdrží výherce?
Na výherce čekají hodnotné ceny v podobě zapůjčení vozu na dobu jednoho roku, či stylový notebook a další ceny. Přesto však hlavní výhrou soutěžícího je možnost diskuze nad zainvestováním a realizací jeho podnikatelského plánu s investory.
Na závěr, prosím, popište největší výzvy, před kterými stojí začínající podnikatelé včetně těch, kteří se přihlásí do soutěže a uspějí?
Největší vyzvou pro každého začínajícího podnikatele je uspět v konkurenčním prostředí. V dnešní době je důležitá vytrvalost a cílevědomost. Každý „začátečník“ by měl umět naslouchat lidem kolem sebe a snažit se si z jejich rad vzít to nejlepší. Zároveň by se neměl nechat odradit od cíle prvním drobným neúspěchem. Vždy je důležité kalkulovat se všemi možnými scénáři a být připraven na všechny varianty, nebát se zeptat a snažit se obklopit těmi správnými lidmi.
Děkuji za rozhovor,
Karel Pospíšilík