Prax: SMS služby meziročně neustále o 16 procent rostou

20.12.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Mezi zásadní a hlavní přednosti patří velmi rychlá komunikace aktuálních či velmi důležitých zpráv cílové skupině, uvedl Ivo Prax, account manager společnosti Neogenia s.r.o. zabývající se SMS službami.


S Ivo Praxem, account managerem společnosti Neogenia s.r.o. , jsme si povídali o SMS službách pro osobní komunikace firmy a jeho zákazníků / partnerů.

Vaše společnost se zabývá především sms službami pro firemní klienty. Můžete to, prosím, rozvést?

Ano převážnou většinou našich klientů tvoří firemní klienti. Je také pravdou, že přibývá počet jednotlivců, kteří u nás využívají kvalitní a garantované SMS služby ke své osobní komunikaci.

Vašimi klienty jsou především e-shopy. Je správná úvaha, že se Vaše služby tedy používají především pro platební účely? O jaké další služby mají provozovatelé e-shopů zájem?

Může to tak vypadat, zvláště když naše SMS služby využívá druhý největší e-shop v ČR a velká spousta dalších, ale e-shopy tvoří cca jednu šestinu našich klientů. Potrvzení objednávky zboží formou SMS je již dnes, díky bohu, standardní službou u všech solidních provozovatelů e-shopů. Dále majitelé e-shopů využívají často automatizované SMS služby na upozornění vyzvednutí zboží na prodejně či kdy může klient zboží očekávat. V neposlední řadě majitelé e-shopů využívají Hromadné SMS služby na velmi účinnou marketingovou komunikaci akčních nabídek (nejčastěji omezených počtem či datem) informaci o soutěžích, a nebo rozesílání informací o náhlých a důležitých změnách v ceníku, otevírací době atd. Možností využití je spousta a my sami jsme často velmi překvapeni, jak kreativně naši klienti SMS služby využívají pro firmení marketing.

Kdo tedy patří mezi těch zbývajících pět šestin vašich klientů?

Je to velmi různorodé a mnohdy i překvapující. Mezi naše klienty patří obchodní řetězce, kamenné obchody, diskotéky, restaurace, kasina, provozovatelé menších či větších internetových portálů. Dále k našemu potěšení přibývá i měst obcí, úřadů, které rozesílají informace s přidanou hodnotou pro příjemce, a co nás velmi těší je to, že přes náš systém rozesílají čím dál častěji informace také školy, lékaři, lékárny, veterináři nebo různé fankluby či spolky.

Mohl byste uvést nějaké konkrétní příklady využití SMS služeb v praxi?

Jak jsem již zmínil, využití je velmi pestré. Obchody, obchoní řetězce, e-shopy či restaurace velmi často rozesílají informace o cenových „bombách“ a akcích s omezeným trváním. Firmy rozesílají např. opakovaně informace o neuhrazených fakturách a komunikují efektivně své pohledávky. Diskotéky, kluby či kasina rozesílají pozvánky na speciální akce, DJs či turnaje, o kterých by se na poslední chvíli nikdo nedozvěděl a díky našemu systému je vše rozesláno během několika sekund kompetentním příjemcům.

U měst a obcí naše SMS služby velmi efektivně podporují klasický rozhlas a tak v některých městech se mohou občané včas dozvědět o blížící se sněhové kalamitě, smogové situaci, záplavové pohotovosti, blížícím se blokovém čistění, svozu odpadu, dopravních uzavírkách, odstávkách vody či pynu, zasedání zastupetlů atd.

Pro vývojáře máme k dispozici platební SMS, které mohou jednoduše implementovat do svých projektů a zpoplatnit např vstup na web či připravit SMS hlasování či SMS soutěž – vývojáři u nás mají připravený partnerský systém pro lepší práci s SMS službami.

Jaké jsou tedy hlavní přednosti SMS služeb a SMS marketingu, dá se to nějak vyhodnotit?

Mezi zásadní a hlavní přednosti patří velmi rychlá komunikace aktuálních či velmi důležitých zpráv cílové skupině. Dle statistik je celkem 94 % sdělení rozesílaných v rámci mobilního marketingu či komunikace přečteno a 23 % je přeposíláno dál přátelům. Drtivá většina sdělení je přečtena do 30ti minut od doručení zprávy, čímž je zajištěna exkluzivní aktuálnost sdělení.

Mobilní kampaň v průměru dosahuje 15 % responze (reakce spotřebitelů na propagační akci), což je přibližně třikrát více než v případě tradičních propagačních metod (direct mail nebo telemarketing). Mobilní marketing dále dle výzkumů pomáhá snižovat náklady na získání nového zákazníka o více než 20 %.

Popište, prosím, proces zapojení podnikatele do Vašeho systému. Stačí jen online registrace? Co následuje dál?

Ano velká většina našich klientů se registruje, dle pokynů si dobije kredit jednou z 10ti nabízených platebních metod a může začít během 5ti minut používat náš systém. Vše je velmi intuitivní, ale v případě potřeby jsou k dispozici, návody či dokumentace na našem webu (www.neogenia.cz) a samozřejme je k dispozici neustále i naše obchodní a tehnická podpora, aby klientům vždy poradila a pomohla s nastavením služeb či vyřešením jejich individuálního přání a potřeb.

Za co podnikatel skutečně platí? Jen za zaslanou sms? A podle čeho se odvíjí cena?

Přesně tak, u nás se platí pouze za odeslané SMSky. Nemáme žádné aktivační poplatky či nesmyslné paušály, které společnosti zavazují. Cena se samozřejmě odvíjí od objemu odeslaných SMSek klientem a dle našeho ceníku se může dostat na 0,65 Kč bez DPH do všech sítí v CZ a SK – je to ovšem individuální. Fungují zde samozřejmě bonusy za věrnost, bonusy za dobíjení, bonusy za doporučení. Jedná se prostě o standardní model. Ještě bych uvedl, že se jedná o velmi spolehlivé SMS služby s propustností až 30 SMS/sekunda včetně důležitého potvrzení o doručení, bez kterého se nedá jasně rozpoznat, zda vše funguje jak má.

Existuje nějaká překážka pro využití vašich služeb?

Prakticky neexistuje, i když si to někteří klienti myslí. Často se setkáváme, především u obcí, že jsou naše služby pro subjekt velmi zajímavé, ale subjekt nemá kontakty na potenciální příjemce. Zde bych uvedl, že je to samozřejmě otázkou dobrého manažera, či starosty, aby si dříve nebo později kontaktní údaje na své klienty či občany zajistil, protože jinak s nimi nebude schopen efektivně komunikovat a v případě komerční sféry by mohl být subjekt „vytlačen“ jiným, který ke komunikaci se svými klienty používá co nejvíce efektivních kanálů. Klientům poskytujeme v této oblasti poradenství pro tvorbu „věrnostního klubu“ a v tom jim může velmi efektivně pomoci naše služba SMSNewsletter/SMs věrnostní klub. Zde se potencionální odběratelé informací jednoduchým zasláním SMS na přidělené číslo registrují přímo do adresáře a skupiny společnosti či obce, která tuto službu využívá.

Zasílání sms zpráv je už dnes běžnou součástí společnosti a vývoj jde pořád dopředu. Má tato služba dnes nějaká omezení?

Tak omezení samozřejmě má ve velikosti sdělení. 1 SMS se stále rovná 160 znaků. V tom je ale ono kouzlo, že se SMS služby využívají stále v tak hojném počtu a meziročně neustále o 16 procent rostou. Oproti MMS, kde je sdělení mnohem „složitější“ na přípravu jsou a stále ještě asi pár let budou nejpoužívanější formou mobilní datové komunikace.

Děkuji za rozhovor,
Karel Pospíšilík

Autor článku

Karel Pospíšilík