Důvodů, proč není pojistné řádně a včas uhrazeno, je v praxi celá řada. Většinou není pojistné uhrazeno z důvodů nedostatku financí. Špatně řízené cash-flow, neočekávané hospodářské ztráty, chyba účetního nebo i chyba zdravotní pojišťovny mohou zapříčinit předepsání penále.
Jak se penále předepisuje?
Penále je zákonnou sankcí, kterou zdravotní pojišťovna postihuje plátce zdravotního pojištění, jestliže není pojistné zaplaceno řádně a včas. Penále je firmě předepsáno, jestliže není pojistné zaplaceno v zákonné lhůtě vůbec nebo v nižší částce nebo je zaplaceno opožděně. Zaměstnavatelé jsou povinni odvést zdravotní pojištění za jednotlivé kalendářní měsíce a je splatné v den, který je zaměstnavatelem určen pro výplatu mezd a platu za příslušný měsíc. Není-li tento den určen, je pojistné splatné nejpozději do osmi dnů po uplynutí kalendářního měsíce, za nějž se odvede. Sazba penále činí 0,05 % za každý den prodlení. Penále může být předepsáno výkazem nedoplatků nebo platebním výměrem.
Výkaz nedoplatků
Výkaz nedoplatků je upřednostňován na nesporné dluhy. Předepsání penále výkazem nedoplatků je pro zdravotní pojišťovny rychlejší. Nevztahují se na něj totiž předpisy o správním řízení. Výkaz nedoplatků se stává vykonatelný dnem jeho doručení. Do 8 dní může firma podat proti výkazu nedoplatků námitky, ve kterých uvede skutečnosti, proč nesouhlasí s předepsaným penále nebo s jeho výší. Na námitky je zdravotní pojišťovna povinna reagovat a vydat rozhodnutí, ve kterém výkaz nedoplatků potvrdí nebo zruší. K vydání výkazu nedoplatků často zdravotní pojišťovny přistupují v případech, kdy firma nenamítá ničeho proti vypočtení penále a současně společnost doplatila již dlužné pojistné na zdravotní pojištění. Plátce pojistného si může totiž rychle požádat o jeho prominutí, a když je dluh do 20 tisíc Kč, tak je rozhodnutí o žádosti o prominutí penále v rukou příslušného územního pracoviště zdravotní pojišťovny (nad 20 tisíc Kč rozhoduje Rozhodčí orgán každé zdravotní poijšťovny). Rozhodnutí o prominutí penále je tak vydáno v poměrně rychlé lhůtě.
Platební výměr
Ve většině případů vydávají zdravotní pojišťovny na dlužné penále na firmy platební výměry, na které se již vztahují předpisy o správním řízení. Podkladem k vydání platebního výměru jsou např. vyúčtování pojistného na zdravotní pojištění nebo zpráva o provedené kontrole ve firmě. Zpravidla jsou tedy vydány dva platební výměry. Na dlužné pojistné i na dlužné penále.
Odvolání nebo žádost?
Rozdílný je postup, jestliže firma s předepsaným penálem nesouhlasí a jiný je postup, když s penále souhlasí, ale chce požádat o jeho prominutí či snížení.
- Jestliže společnost nesouhlasí s postupem zdravotní pojišťovny a myslí si, že penále je předepsáno v nesprávné výši nebo neoprávněně, tak se může proti platebnímu výměru písemně odvolat. Odvolání musí být odůvodněné a tvrzení firmy musí být doloženy. Odvolání musí být podáno do 15 dní od doručení platebního výměru. Odvolacím orgánem je Rozhodčí orgán, který odvolání buď zamítne, nebo odvolání vyhoví a rozhodnutí na platebním výměru změní nebo dokonce zruší.
- V případě, že firma nenamítá nic proti výpočtu a vyčíslení penále, tak si může při splnění zákonných podmínek požádat o prominutí penále. Aby se zdravotní pojišťovna mohla žádostí o prominutí penále zabývat, tak je nutné, aby bylo uhrazeno v plné výši dlužné pojistné a společnost nevstoupila do likvidace nebo na ni nebyl prohlášen konkurs. Žádost o prominutí penále musí být podána do nabytí právní moci platebního výměru, tj. do 15 dní od doručení platebního výměru. Na prominutí penále nemá firma ze zákona nárok a proti rozhodnutí o prominutí penále se nelze nijak odvolat. Rozhodnutí je plně v kompetenci příslušné zdravotní pojišťovny.
Jak nepromeškat lhůtu?
Když byl společnosti na základě provedené kontroly doručen platební výměr na dlužné pojistné i na dlužné penále a nemá v současné době dostatek finančních prostředků na úhradu dlužného pojistného, což je základní podmínka, aby se zdravotní pojišťovna mohla danou žádostí vůbec zabývat, tak je vhodné uzavřít na dlužné pojistné splátkový kalendář. V tomto případě společnost může požádat o prominutí penále v zákonné lhůtě a žádostí firmy se bude zdravotní pojišťovna zabývat až po úhradě dlužného pojistného. Nedojde tedy k promeškání lhůty pro podání žádosti o prominutí.
Jak zvýšit šance na prominutí?
Lepší výchozí pozici při jednání o povolení splátkového kalendáře nebo prominutí či snížení penále mají společnosti, které se zdravotní pojišťovnou komunikují, přebírají veškerou poštu, plní si oznamovací povinnosti a spolupracují při kontrolách. Při finančních problémech ihned zdravotní pojišťovnu informují a zkouší nalézt dočasné řešení (např. částečné úhrady pojistného).