Doruf: Zákazníci chtějí řešení, které bude mít jasné výsledky

06.12.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Z firemního webu se stává velký mix informací z různých datových zdrojů. Vezměte si například moderně fungující e-shop, uvedl Milan Doruf, ředitel obchodní divize společnosti eBRÁNA.


S Milanem Dorufem, ředitelem obchodní divize společnosti eBRÁNA, jsme hovořili na téma webové řešení pro firmy, které mohou profitovat.

Společnost eBRÁNA s přibližnou produkcí třiceti webových prezentací měsíčně se zaměřuje především na malé a střední podniky. Také nabízí řešení typu B2C nebo B2B a dále specializovaný software pro realitní kanceláře a internetový marketing, který představuje asi 30 % obratu společnosti.

Jaké jsou aktuální trendy v oblasti webových řešení?

Největším trendem poslední doby je větší důraz našich zákazníků na taková webová řešení, která budou opravdu efektní a zaměřená na výsledky. Vidíme ústup od webů, které jsou stavěny pro efekt nebo jako image společnosti. Zákazníci chtějí řešení, které bude mít jasné výsledky, tzn. prokazatelně vydělávájí peníze. Snažíme se o maximalizaci návratnosti investic do internetového marketingu tím, že aktivity, které na internetu pro zákazníka děláme, se pozitivně projeví na jeho obratu a i zisku.

To zní jako samozřejmost, trochu mě zaráží, když říkáte, že v minulosti to tak nebylo…

Je to přesně tak! V době před krizí firmy moc neřešily náklady, stačilo jim, že měly web jen proto, aby si splnily položku v marketingovém plánu. To nahrávalo k tomu, že vznikala webová řešení, která se oháněla tím, že jsou kreativní, ale neplnila primární účel, který má web mít, tedy vydělávat peníze. S příchodem krize se karta obrátila, firmy začaly hledat peníze a nové prodejní kanály a to zcela logicky na internetu. Začaly se zcela racionálně ptát: když jsme za naše webové stránky utratily desetitisíce či statisíce a kolik nám vydělaly?

Co je tedy podstatné při realizaci webu?

Rozhodně je potřeba web chápat v širších souvislostech. V první řadě je to pochopení trhu, na kterém zákazník podniká, pak je to vlastní identifikace se zákazníkem. Na základě toho jsme schopni navrhnout celý proces, jak se klient může stát na internetu úspěšný. Tedy nastavit mu správný směr kudy se na internetu ubírat, na jaké fráze optimalizovat web pro vyhledávače, jak navrhnout správnou informační strukturu webu, jaké nastavit měřitelné cíle, jak dovést návštěvníka webu na konkrétní stránky, tak aby se z něj stal zákazník, zda je vhodné vytvořit internetový obchod či použít sociální sítě.

Aktuálním tématem jsou sociální sítě, co si myslíte o jejich využívání ve firemní sféře?

Dle mého názoru, je to velice individuální a firmy by neměly podléhat panice, že nejsou například na Facebooku. Největší nedostatek je to, že málokdo sociální sítě umí vzužít k reálnému zisku. Činnost firmy na sociální síti, kterou nelze proměnit na peníze je mnohdy zbytečné úsilí, které by se dalo investovat jiným a efektivnějším způsobem. K čemu je na Facebooku firmě stránka, která má padesát fanoušků a nikdo s nimi nekomunikuje. Ale máme klienty, kteří s Facebookem ukázkově pracují, jako například ETA a. s., která na Facebooku vymýšlí různé aktivity, osobně komunikuje s fanoušky, kterých za pár měsíců získala téměř čtyři tisíce.

Takže je to o vlastní aktivitě firmy, ne vaší práci?

Přesně tak! Facebook či ostatní sítě, jsou velice osobním způsobem komunikace. Lidi na sociální sití zpravidla vystupují pod reálnými profily. A je to velice těžké pro nás komunikovat za našeho klienta, protože neznáme všechny souvislosti a velice lehce bychom mohli našeho klienta poškodit. Proto jdeme spíše tou cestou, že klienty školíme jak pracovat s firemním Facebookem, než že bychom za ně tvořili aktivity.

Když jsme u školení, to je další trend, který vnímáme v poslední době. Klienti, kteří to opravdu s webovým řešením myslí vážně, rádi chodí na školení a odborné semináře. Vzdělaný klient může s webem pracovat efektivně a vidí ho v souvislostech celého marketingového cyklu.

A z technologického hlediska co vidíte, že je nevětší trend?

Jednoznačně je to integrační proces neboli propojování na webu mnoha kanálů a zdrojů. Z firemního webu se stává velký mix informací z různých datových zdrojů. Vezměte si například moderně fungující e-shop. Jednotlivé produkty a jejich dostupnost na web jsou brány z vnitropodnikového skladového systému, faktury jsou na e-shopu generovány pomocí účetního systému. Pro jednotlivá odběrná místa jsou na stránkách zobrazovány body na mapových podkladech z Google Maps, diskuze u jednotlivých produktů může být vedena pomocí propojení na Facebook. Novinky mohou být publikovány pomocí RSS na Twitteru apod.

S tím souvisí, že se našim klientům, kteří provozují e-shop snažíme optimalizovat celý proces obchodování na internetu tak, abychom minimalizovali náklady na jeho provoz. Internetové obchody, díky různým srovnávačům cen si mezi sebou snaží konkurovat cenou a tím jsou jejich marže na dost nízké úrovni mnohdy kolem 10 až 5 %. Tedy mezi e-shopy přežívá pouze ten, kdo má nejnižší náklady související s provozem celého e-shopu. To znamená, že je kladen maximální důraz na automatizaci. Pak provozovateli zbývají prostředky například na to, aby mohl nabídnout i další služby jako dopravu zdarma nebo jiné bonusy.

Co přinese internet v blízké budoucnosti?

Predikovat co se bude dít na internetu je velice obtížné, protože je velice dynamický a co platilo dnes, zítra platit nemusí. Jednoznačným trendem je a bude mobilní internet. Lidé budou stále častěji na web přistupovat z mobilních zařízení, jako jsou iPhony nebo iPady. Dále si myslím, že český internet se bude více internacionalizovat a bude přicházet o svá specifika jako je Seznam.cz. I když pořád platí, že 60 % vyhledávání pořád u nás probíhá napřiklad na Seznamu.

Z pohledu webové branže blízkým trendem, že zadavatele webu nebude zajímat, zda mají webové řešení napsané v PHP nebo NET, ale to kolik jim dané řešení bude vydělávat. Pro webové firmy to bude znamenat posun od nabízení produktů k nabízení služeb. Tedy webová agentura nebude placena za dodané softwarové řešení, ale bude odměňována za transakce.

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.