V poslední zprávě Světové banky „Doing Business 2011“ bylo hodnoceno celkem 183 zemí světa (za období červen 2009 až květen 2010). Vyšší umístění v konečném žebříčku znamená lepší podnikatelské vysvědčení pro danou zemi. Země na předních místech se tak mohou pochlubit nejlepšími podmínkami pro domácí i zahraniční společnosti, ale i pro drobné podnikatele. Nejlepší podmínky k podnikání jsou tradičně ve vyspělých zemích s vysokou životnou úrovní obyvatel. Rozvojové ekonomiky se však snaží každoročně vylepšovat své postavení. V posledních pěti letech dokonce 85 % všech hodnocených ekonomik vylepšilo své hodnocení.
V jednoduchosti je krása
Světovým trendem je jednoznačně usnadnění zahájení podnikání, kdy klesají finanční nároky na založení společnosti, a snižuje se povinná administrativa a zrychluje výkon domácí státní správy. Snižování a zjednodušování daňové agendy a usnadnění obchodu jsou další dvě kategorie, kde dochází k razantním změnám k lepšímu. Výrazně stoupají žebříčkem především Čína a Indie. Oproti loňskému roku nejvíce zlepšil podmínky pro podnikatele Kazachstán, který postoupil v žebříčku o 15 míst. Česko si polepšilo o 11 míst. V loňském roce patřilo Česku 74. místo, v letošní zprávě je Česko na 63. místě. Důvodem je výrazně lepší hodnocení ve dvou kategoriích (registrace nemovitosti a zavření podniku). Zlepšování a zjednodušování podnikatelského prostředí patří mezi priority ve všech vyspělých zemích.
Nejsnáze se podniká v Singapuru
Nejlepší podnikatelské podmínky již pátým rokem po sobě jsou v Singapuru. Firmy a podnikatelé v Singapuru mají nejvíce času věnovat se samotnému byznysu, inovacím a novým technologiím. Minimální administrativa, nízká regulace a úzká a výkonná státní správa, to vše vytváří pozitivní podnikatelské klima v zemi. V první desítce jsou dále Hongkong, Nový Zéland, Velká Británie, USA, Dánsko, Kanada, Norsko, Irsko a Austrálie. Především využívání nových technologií je cesta k ekonomickému rozvoji. Není bez zajímavosti, že ani nejúspěšnější země nespí na vavřínech. Ze zemí na prvních 25 místech dokonce 18 zemí ještě zjednodušilo podmínky k podnikání. Vlády ve vyspělých zemí se snaží posilovat postavení domácích podnikatelů a firem. Snižování regulace, administrativy a byrokracie je osvědčenou cestou k ekonomické prosperitě. Vlády úspěšných zemí světa podporují podnikání, protože, když se daří firmám a živnostníkům, tak prosperuje celá ekonomika.
Systém hodnocení
Světová banka ve své studii hodnotí v každé zemi 10 klíčových ukazatelů, výsledný index je průměrnou hodnotou dílčích hodnocení. Česko má nejhorší hodnocení v oblasti daní a zahájení podnikání. Přestože se podmínky pro zahájení podnikání zlepšují, ostatní země šly ještě dále a minimalizují kapitálovou a administrativní náročnost. Daňové zatížení je v Česku průměrné, daňová agenda však v porovnání s ostatními zeměmi složitá. Kde je daňová soustava jednodušší, tam se podnikatelům lépe daří jejich business. Podniky, živnostníci i občané v Česku jistě v minulých letech přivítali, že došlo alespoň k částečnému snížení jejich daňové povinnosti. Zjednodušení daní se však podnikatelský sektor nedočkal. Česko patří mezi země, kde je zavedeno nejvíce daní. Administrativa spojená s vyplněním jednotlivých daňových přiznání je složitá, stejně jako samotný výpočet daňové povinnosti (příliš mnoho výjimek, slev…).
- Zahájení podnikání
- Zřízení skladu
- Zaměstnávání pracovníků
- Registrace nemovitosti
- Získání úvěru
- Ochrana investorů
- Placení daní
- Svoboda obchodu
- Zavření podniku
Při jednoduchosti zahájení podnikání se hodnotí: počet nutných administrativních úkonů, které musí podnikatel provést, doba trvání než se všechny administrativní požadavky na jednotlivých úřadech a institucích vyřídí, náklady spojené se založením podnikání a minimální požadovaný kapitál (v % z hrubého národního důchodu na obyvatele).
Ve zprávě se sledují nutné legislativní postupy, čas a náklady spojené s vybudováním skladu, včetně získání všech potřebných licencí a povolení.
Jaké problémy mají zaměstnavatelé při přijímání a propouštění pracovníků (výpovědní lhůty, náklady na odstupné…), jaká je legislativní pružnost upravující pracovně-právní vztahy (např. přesčasové práce, práce ve svátcích…).
Lehkost, s jakou si mohou podniky zajistit práva k nemovitostem. Hodnocen je počet nutných úkonů spojených s převodem vlastnických práv k nemovitosti, čas a náklady spojené s registrací vlastnictví na požadovaných úřadech.
Hodnotí se dostupnost úvěru, zákonná práva věřitelů a vymahatelnost dlužné částky. Přístup k finančním informacím pomocí veřejně sdílených rejstříků nebo úřadů.
V uvedeném pilíři se hodnotí tři důležité prvky ochrany investorů: průhlednost transakcí, právní ochrana investorů a odpovědnost za vlastní řešení obchodní transakce.
Hodnotí se, jak velké daně musí zaplatit středně veliká společnost. Kolik daňových plateb za rok musí provést a časovou náročnost spojenou s platbami daní.
Nutné postupy, které jsou spojeny s dovozem a vývozem zboží. Sleduje se nutná administrativa, čas a náklady spojené s dovozem a vývozem požadovaného zboží.
Legislativní ochranaHodnotí se snadnost či naopak obtížnost vymáhání uzavřených obchodních smluv. Legislativní ochrana se určuje podle vývoje sporu. Jak dlouhý čas trvá od podání žaloby po soudní rozhodnutí až k faktickému uhrazení dlužné částky dlužníkem.
Sleduje se potřebný čas a náklady k zavření podniku. Hodnotí se průběh konkurzního řízení, procesní a administrativní překážky. Kolik dostanou věřitelé nazpátek z částky přihlášené ke konkurznímu řízení.
Tabulka: Kde jsou nejlepší podmínky k podnikání
Pořadí 2011 | Pořadí 2010 | Země |
---|---|---|
1 | 1 | Singapur |
2 | 2 | Hongkong |
3 | 3 | Nový Zéland |
4 | 5 | Velká Británie |
5 | 4 | USA |
6 | 6 | Dánsko |
7 | 8 | Kanada |
8 | 10 | Norsko |
9 | 7 | Irsko |
10 | 9 | Austrálie |
11 | 13 | Saudská Arábie |
12 | 11 | Gruzie |
13 | 16 | Finsko |
14 | 18 | Švédsko |
15 | 14 | Island |
16 | 19 | Korea |
17 | 24 | Estonsko |
18 | 15 | Japonsko |
19 | 12 | Thajsko |
20 | 17 | Mauritius |
21 | 23 | Malajsie |
22 | 25 | Německo |
23 | 26 | Litva |
24 | 27 | Lotyšsko |
25 | 22 | Belgie |
26 | 31 | Francie |
27 | 21 | Švýcarsko |
28 | 20 | Bahrajn |
29 | 29 | Izrael |
30 | 30 | Nizozemí |
31 | 48 | Portugalsko |
32 | 28 | Rakousko |
37 | 40 | Kypr |
41 | 42 | Slovensko |
42 | 53 | Slovinsko |
45 | 64 | Lucembursko |
46 | 47 | Maďarsko |
49 | 62 | Španělsko |
51 | 44 | Bulharsko |
56 | 55 | Rumunsko |
63 | 74 | Česko |
65 | 73 | Turecko |
70 | 72 | Polsko |
79 | 89 | Čína |
80 | 78 | Itálie |
109 | 109 | Řecko |
123 | 12% | Rusko |
124 | 114 | Uruguay |
127 | 129 | Brazílie |
134 | 133 | Indie |
145 | 142 | Ukrajina |
166 | 153 | Irák |
167 | 160 | Afghánistán |
183 | 178 | Čad |
Pramen: The Worldbank – Doing Business 2011