"V obchodních sítích je naprosto běžná situace, kdy dlouhodobě skladované potraviny jsou po finální úpravě spotřebiteli nabízeny jako čerstvé a navozují tak logicky v zákazníkovi očekávání, že se o takový produkt skutečně jedná," řekl Toman. "Jde například o 'čerstvé' pečivo, které je vyrobené z mražených polotovarů, nebo o 'čerstvé' ryby, které se získávají rozmrazením," dodal.
V současnosti je podle Tomana v Česku povoleno použití přívlastku "čerstvé" jen u komodit jako například máslo, vejce, ovoce či zelenina. "Jako potravinářská komora se domníváme, že by bylo vhodné vytvořit systém, který by umožňoval použití přívlastku 'čerstvé' u více komodit," uvedl Toman. Důležité je podle něj zejména stanovit podmínky pro užívání termínu "čerstvé".
Podmínka použití přívlastku "čerstvé" by se podle Potravinářské komory měla vztahovat ke způsobu zpracování výrobku a maximální době mezi zpracováním, výrobou a prodejem spotřebiteli. "Došlo by tím k posílení pozice prodejců a distributorů, kteří mají zájem na prodeji čerstvých potravin. Současný systém je diskriminuje tím, že nemohou účinně prezentovat svou snahu o zkrácení distribučního řetězce a dodávání skutečně čerstvých potravin," dodal Toman.
Nejproblémovější jsou v tomto směru nebalené potraviny jako například pečivo, maso, ryby, ovoce a zelenina, míní zástupci Potravinářské komory. U většiny těchto komodit by podle Tomana mělo být možné analyticky spolehlivě určit, zda výrobek byl nebo nebyl před prodejem v maloobchodě zamražen. Vysoká škola chemicko-technologická se nyní zabývá stanovením znaků čerstvosti a metodám jejího určování.
Příslušná pravidla by pak podle Potravinářské komory měla být promítnuta do legislativy. "Mohlo by to začít fungovat během prvního čtvrtletí příštího roku," přeje si Toman. Projekt má podle něj podporu ministerstva zemědělství.
Zpráva převzata z ČTK.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
