Jedna čtvrtina dotazovaných obyvatel České republiky plánuje za dárky pro své blízké utratit více než loni, čtvrtina méně, podle 50 procent budou výdaje stejné jako loni. Česká domácnost tak za dárky utratí v průměru 325 eur (téměř 8000 Kč), vyplývá z průzkumu. Celkové výdaje za Vánoce v ČR by měly dosáhnout 495 eur na domácnost. Méně než u dárků se Češi hodlají během svátků uskromnit u jídla. Za něj dají průměrně 120 eur (necelé 3000 Kč), o 1,2 procenta méně než loni.
Nejvíce z šestnácti členských zemí EU, ve kterých se průzkum letos uskutečnil, chtějí letos na Vánoce utrácet Lucemburčané, kteří jen za dárky vydají 780 eur (víc než 19.000 Kč). Nejméně pak Poláci a lidé z krizí silně zasaženého Řecka. Právě Řekové se chystají svá vánoční vydání redukovat nejvíce, meziročně téměř o 60 procent.
Z šetření dále vyplývá, že spotřebitelé se v současné době nechtějí zadlužovat. Téměř polovina dotazovaných uvedla, že omezí půjčky na pořízení dárků ať už ve formě spotřebitelských úvěrů nebo peněz vypůjčených od rodiny. Lidé se naopak budou snažit ušetřit využitím různých věrnostních programů nabízených obchodníky. Dvě třetiny respondentů uvedly, že se budou snažit nakupovat dárky v různých slevových akcích.
Na předních místech seznamu dárků, které by Češi k Vánocům rádi dostali, jsou oblečení, knihy, kosmetika a parfémy a domácí počítače a notebooky. Mnoho lidí uvítá pod stromečkem peníze. Zatímco v ostatních evropských zemích se většina dotazovaných vyslovila pro dárkové poukazy, karty či balíčky, v ČR se tento fenomén teprve rozvíjí. "Ve spoustě evropských zemích je dárkový poukaz uváděn jako dar číslo jedna, který by si člověk pod stromečkem buď přál, nebo bude dávat," uvedl Bronislav Pánek ze společnosti Delloite.
Obyvatelé Česka naopak ve srovnání se zbytkem Evropy více používají při výběru dárků internet. Stále více obchodníků pak cílí na potencionální zákazníky prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook.
První obchodníci zahájili prodej vánočního zboží již v polovině října. Mnozí z nich kvůli hospodářské krizi a nižším útratám Čechů připravili předvánoční slevy, aby zákazníky povzbudili k nákupům. Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce, loni ale kvůli hospodářské krizi prosincové tržby maloobchodníků po několika růstových letech poprvé klesly meziročně o 1,9 procenta.
Více než polovina Čechů podle průzkumu internetového magazínu RetailInfo.cz letos hodlá pořídit vánoční dárky v nákupních centrech. Do menších kamenných obchodů na vánoční nákupy zamíří zhruba čtvrtina lidí a na internetu vánoční dárky objedná necelá pětina zákazníků.