Vyhodnocení EVA TOP 100 za rok 2009 ČEZ jednoznačným vítězem, ale i poraženým

02.11.2010 | , ČEKIA
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


2.11.2010 Absolutním vítězem hodnocení českých firem podle ukazatele EVA se za rok 2009 stal, stejně jako v předchozích čtyřech letech ČEZ, následovaný mobilními operátory Telefónicou O2 Czech Republic a T-Mobile. Titul „Skokan roku“ vybojoval RWE Transgas, prudký propad naopak zaznamenala ŠKODA AUTO. Negativní důsledky ekonomické recese v ČR se v roce 2009 v hospodaření jednotlivých firem dále prohlubovaly. Výsledky projektu The 2009 EVA Ranking Czech Republic, který přináší žebříček 100 nejúspěšnějších firem podle ukazatele EVA, dnes zveřejnila Česká kapitálová informační agentura (ČEKIA). Do hodnocení za rok 2009 bylo zařazeno téměř 36 000 tuzemských společností, což je o 20 % více než v roce 2008.

Ukazatel EVA (Economic Value Added) vypovídá o tom, zda společnosti vytvářejí ekonomickou přidanou hodnotu pro své vlastníky nebo zda hodnotu vloženou investorem naopak ničí.

Již počtvrté v řadě za sebou v žebříčku EVA TOP 100 zvítězila společnost ČEZ, avšak ve srovnání s rokem 2008 si výrazně pohoršila. Absolutní hodnota ukazatele EVA za rok 2009 ČEZu poklesla o 8,6 miliardy korun na 9,4 miliardy korun, což představuje meziroční propad o 48 %. Tím se stal ČEZ v roce 2009 současně i vítězem největších poklesů podle absolutního ukazatele EVA. Rentabilita investovaného kapitálu se snížila z 12,9 % v roce 2008 na 11,4 % v roce 2009. Relativní EVA, která je schopna vzájemně poměřovat firmy bez ohledu na velikost, postavení na trhu a rizikovost, se ČEZu snížila z 5,8 % v roce 2008 na 2,4 % v roce 2009. ČEZ tak v žebříčku TOP 100 podle ukazatele relativní EVA skončil až na 99. místě. „Kondice ČEZu z pohledu rentability investovaného kapitálu i vytváření ekonomické přidané hodnoty pro své akcionáře v loňském roce prudce propadla. Společnost, i přes své dominantní postavení na lukrativním trhu s elektřinou, zvýšila objem užívaného kapitálu bez patřičného zvýšení zisku,“ komentuje výsledky analytička společnosti ČEKIA, Petra Štěpánová s tím, že ČEZ se postaral o jedno z největších překvapení letošního hodnocení.

Naopak Telefónica O2 si při udržení 2. pozice z roku 2008 polepšila a zvýšila svou hodnotu EVA o 473 mil. na 8,5 mld. Kč. Společnost byla schopna svým vlastníkům vygenerovat 21,6 % zisku z každé vložené jednotky kapitálu, čímž meziročně zvýšila rentabilitu investovaného kapitálu o 1,5 %. Relativní EVA v období 2008 - 2009 vzrostla o 2,3 % na 14, 6 %, díky čemuž se Telefónica O2 umístila v žebříčku relativní EVA na 68. pozici. T-Mobile si rovněž udržel pozici 3.místa z roku 2008, avšak oproti Telefónice O2 mu EVA poklesla o 0,5 miliardy korun, nicméně rentabilita investovaného kapitálu v roce 2009 dosáhla 37,9 % a relativní EVA 29,7 % (to představuje 43.příčku). „V rámci restrukturalizace se Telefónice O2 podařilo snížit množství investovaného dlouhodobého kapitálu bez výrazných dopadů na ziskovost, přesto investice do T-Mobilu představuje lákavější investiční příležitost,“ vyplývá ze studie agentury ČEKIA.

Tradiční leader žebříčků EVA TOP 100 předchozích let, výrobce automobilů ŠKODA AUTO, v roce 2009 zaznamenal obrovskou ztrátu. Hodnota ukazatele EVA propadla poprvé v desetileté historii hodnocení do záporných hodnot z 5,7 miliard korun v roce 2008 na -612 milionů korun v roce 2009, což pro společnost meziročně představuje pád ze 4.místa v žebříčku EVA TOP 100 o 35 952 pozic. Současně se v roce 2009 jedná o druhý největší pokles absolutní EVA ihned po společnosti ČEZ. „Prudké zhoršení ekonomické výkonnosti ŠKODA AUTO zapříčinila zejména globální finanční krize, která v první fázi vedle finančních institucí intenzivně postihla hlavně automobilový průmysl,“ dodává Petra Štěpánová z agentury ČEKIA.

Celková EVA u prvních 100 firem v roce 2009 se meziročně snížila o 11,6 % na 73 miliard korun. V roce 2008 celková EVA klesla o 10,5 %, zatímco v letech 2006 – 2007 rostla o silných 29,6 % resp. 26,4 %. Prvních dvacet společností z žebříčku EVA TOP 100 v roce 2009 vykázalo meziroční pokles o 16,3 % (oproti zanedbatelnému růstu v roce 2008, 36 % v roce 2007 a 26 % v roce 2006), zatímco první desítka nejúspěšnějších firem ztratila dokonce 20,3 %, zatímco v období 2006 – 2008 vždy výrazně rostla. Významný pokles celkové souhrnné hodnoty ukazatele EVA zapříčinily zejména špatné výsledky společnosti ČEZ, jehož EVA meziročně propadla o vysokých 8,6 miliardy korun. Bez započítání negativní EVA ČEZu by celková EVA u všech sledovaných kategorií meziročně propadla o méně než 3 %. „Výsledky projektu tak jasně potvrzují, že negativní důsledky ekonomické recese v České republice se v roce 2009, ve srovnání s rokem 2008, i nadále projevovaly. Ani nejúspěšnější firmy podle metodiky EVA se v loňském roce ještě nedokázaly odrazit ode dna,“ zhodnotila výsledky studie Petra Štěpánová.

Celkový vývoj hospodaření jednotlivých firem za rok 2009 lze z pohledu ekonomické přidané hodnoty posoudit jako negativní. Do hodnocení projektu The 2009 EVA Ranking Czech Republic vstoupilo téměř 36 000 společností, jejichž souhrnná EVA dosáhla -93 miliard korun (v roce 2008 bylo hodnoceno více než 30 100 firem a souhrnná EVA dosáhla -33 miliard korun).

Negativní hodnotu EVA za rok 2009 vykázalo 63 % sledovaných firem (resp. 55 % v roce 2008). Ani navýšení počtu hodnocených společností o 20 % nepotvrdilo pozitivní trend v ekonomice. „63 % hodnocených společností svým vlastníkům nepřináší ekonomickou přidanou hodnotu. Zbylých 37 % firem tak představuje lepší investiční příležitost ve formě vyššího potenciálu budoucích výnosů, kam by se racionálně uvažující investor měl z dlouhodobějšího hlediska přesunout,“ upozorňuje analytička společnosti ČEKIA. „Z hodnocení tuzemských firem podle metodiky EVA je dále zřejmé, že důsledky ekonomické recese českou podnikatelskou základnu v roce 2009 zasáhly mnohem citlivěji než v roce 2008,“ doplnila Petra Štěpánová.

Autor článku

Tiskovka