Na vysokou míru korupce poukazuje Svaz průmyslu a dopravy ČR již delší dobu a jeho představitelé o tomto problému v posledních letech intenzivně jednali s vládami Mirka Topolánka a Jana Fischera. Bohužel zatím nedošlo k zásadnímu zlepšení a vlády nedosáhly hmatatelných úspěchů. Důkazem toho je postavení ČR v mezinárodních srovnáních.
Svaz průmyslu a dopravy ČR poukazuje na to, že vysoká míra korupce je limitujícím faktorem ekonomického růstu a má nepříznivý vliv na rozhodování zahraničních investorů. Požaduje proto účinně řešit potlačení míry korupce. Své návrhy zveřejnil Svaz letos v červnu v dokumentu Agenda 2010 – 10 priorit pro budoucnost ČR a předal jej poté zástupcům nové koaliční vlády. Následně je prosazoval i při jednáních se zástupci ministerstev.
Svaz zejména požaduje, aby byla připravena novela zákona o veřejných zakázkách a souvisejících předpisů. Součástí boje proti korupci by měly být elektronické aukce, které jsou již v praxi v některých případech využívány. Pro zaměstnavatele by se měl výrazně zvýšit přístup k informacím na všech úrovních veřejné správy týkající se čerpání finančních zdrojů. Zajištěna by měla být transparentnost toků veřejných prostředků. Součástí opatření na potírání korupce by mělo být i zvyšování přehlednosti a jednoduchosti přijímaných zákonů, což by snižovalo možnost korupčního jednání.
Konkrétní návrhy pro potírání korupce vyplynuly z šetření, které letos mezi tuzemskými firmami organizoval člen Svazu Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Z výsledků vyplynul zejména požadavek na povinné zveřejňování ceny nabídek a také obchodních podmínek a na vytvoření černé listiny korupčníků. Šetření zjistilo, že zhruba 30 % zaměstnavatelů a podnikatelů se domnívá, že není možné získat veřejnou zakázku bez korupce. Podle zástupců firemní sféry v ČR je přitom nejčastěji se vyskytující střední výše provize z ceny zakázky v soukromém i veřejném sektoru 10 %.
O nutnosti potírání korupce svědčí také dotazníková šetření, která provedl Svaz průmyslu a dopravy ČR letos v září v říjnu mezi firmami v deseti krajích. Vyplývá z nich, že korupce je na předních místech důležitosti problémů, s nimiž se zaměstnavatelé a podnikatelé setkávají. V závislosti na jednotlivých krajích se procentuální podíl respondentů, kteří fenoménu korupce přikládají velký význam, pohybují od více jak 40 % do více jak 80 %.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
