Jan Fanta, partner oddělení podnikového poradenství Ernst & Young v České republice, vysvětluje: „Nelze se divit, že se firmy pod vlivem ekonomické krize snaží dále zlepšit řízení rizik a proto v této oblasti více utrácejí. V mnoha případech se jedná o přímou reakci na potřebu dokázat zákazníkům i investorům, že podnik je pod kontrolou a jeho fungování není ohroženo.“
Ekonomický vývoj se nepodepsal pouze na postavení a tržní hodnotě odvětví, která jsou vysoké míře rizik tradičně vystavena - například ropného průmyslu a finančních služeb, ale také např. na sektoru spotřebního zboží, potravinovém a automobilovém průmyslu či výrobcích hraček. Investice do řízení rizik představují jeden ze způsobů, jak investorům sdělit, že se o bezpečnost svých investic nemusejí obávat. Přibližně 69 % zástupců společností uvádí, že investoři a akcionáři posuzují stabilitu firmy právě podle výsledků dosažených v této oblasti.
Na fungující správě, řízení rizik a dodržování předpisů také stále více závisí efektivní řízení rizik podniku jako celku. 70 % respondentů pokládá úspěchy v této oblasti za záruku budoucího úspěšného pokračování činnosti firmy. Vedoucí představitelé společností však nejsou přesvědčeni, že vynakládané prostředky přinášejí kýžené výsledky a přes dvě třetiny se domnívají, že firma musí této oblasti věnovat ještě více úsilí.
„Je znepokojující, že pro řadu manažerů jsou přínosy investic do oblasti řízení rizik v rozporu s očekáváními, která do nich vkládali. Výdaje na řízení rizik je totiž nutné brát jako strategické náklady, jež mají přímý vliv na úspěšné podnikání firmy. Jejich podstata spočívá v tom, že posílí hodnotu společnosti prostřednictvím lepších obchodních výsledků a vyšší návratnosti investic,“ říká Jan Fanta a dodává: „Zatímco trend masivních výdajů na správu, řízení rizik a dodržování předpisů pokračuje, mnoho společností si neuvědomuje, že v případě nejasných pravidel, jak tyto prostředky správně investovat, mohou tyto peníze přinést nulový efekt a skončit rozčarováním na straně managementu i akcionářů.“