Z unikátního průzkumu, který se zaměřil na 6 hlavních oblastí (účty, platební styk, úvěrové produkty, spořicí a investiční produkty, pojišťovací produkty a makroekonomika) dále vyplynulo, že 31 % osob má alespoň základní znalost finanční oblasti a pouze pro 8 % dotazovaných je svět financí zcela neznámý. Průzkum probíhal od července do září 2010. Kompletní prezentace je na vyžádání k dispozici.
„Překvapilo nás, že nejmenší znalost prokázali respondenti v oblasti spořicích a investičních produktů, což může být u některých dáno menší informovaností či zkušeností v této oblasti. Naopak jsme rádi, že v oblasti úvěrů si lidé vedli poměrně uspokojivě. Nejlepšího výsledku dosáhli respondenti překvapivě v oblasti pojištění a makroekonomiky,“ komentuje výsledky výzkumu Ondřej Škorpil, ředitel Kanceláře představenstva ČSOB.
V návaznosti na průzkum byla provedena také behaviorální segmentace české společnosti. Z ní mimo jiné vyplynulo, že podíl tzv. zranitelných (starší člověk s nízkým příjmem a nízkými finančními znalostmi) činí okolo 23 % a podíl tzv. lehkovážných (mladý člověk s vysokým příjmem, vyučen, který nemá přehled o bankovních produktech ani o svých financích) je 13 %. Právě to jsou skupiny, které mohou být ohroženy ekonomickými výkyvy nebo se stát obětí podvodných či neeticky operujících úvěrových firem.
„Pro realizaci výzkumu jsme použili svou unikátní a patentovanou metodologii pro výzkumy gramotnosti populace, která byla použita například pro výzkum informační gramotnosti před několika lety,“ uvedl Jan Tuček, ředitel výzkumné agentury STEM/MARK.
Výzkum také odhalil, jaký postoj mají Češi ke svým rodinným financím, jaké je jejich chování, zvyky a jednání. Téměř 80 % si odkládá část svého příjmu stranou pro případ potřeby, přičemž jedna třetina osob to dělá pravidelně. Polovina domácností by bez hlavního příjmu finančně nevydržela déle než 3 měsíce. Téměř třetina dotázaných neví, jak by se zachovala v případě finanční tísně. „Tyto výsledky jsou velice důležité pro naše aktivity v oblasti společenské zodpovědnosti. Navíc nás utvrdily v tom, že naše dosavadní angažovanost v této oblasti je významná a je potřeba ji i nadále rozvíjet. V letošním roce jsme například zřídili nový Nadační program vzdělání, který rozdělil více než jeden milion korun mezi 10 vítězných projektů, které se zabývají zejména zvyšováním finanční gramotnosti u dětí a dospělých v České republice,“ doplňuje Ondřej Škorpil z ČSOB.
Hlavním cílem aktivit v ČSOB na poli společenské odpovědnosti je zvýšení kvality života komunity a zajištění její udržitelné budoucnosti. Pilíři strategie banky v péči o komunitu je několik klíčových programů, které jsou zaměřeny na vzdělávání a finanční gramotnost, podporu regionů a firemní dobrovolnictví. Poštovní spořitelna navíc vyvinula Koeficient rozumného zadlužení, který slouží jako preventivní nástroj ochrany před nebezpečným zadlužením.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
